Hjälpmedel:

Första spadtaget för Molnbydepån

Flera års planering har övergått till verkstad. Det första spadtaget för Roslagsbanans depå i Molnby har tagits, som från och med 2020 ska underhålla järnvägens senaste investering.

Ceremonin genomfördes av Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande, Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting samt Ragna Forslund, chef för projekt och upphandling på Stockholms läns landsting. Syftet med Molnbydepån är att underhålla de nya tåg som Roslagsbanan har köpt in, något som krävs för att klara av den utökade kapaciteten som dubbelspårutbyggnaden innebär.

Tågdepån kommer att användas för drift, underhåll och uppställning av de 22 tåg som från och med 2022 ska trafikera sträckan.

– Molnbydepån är en enorm satsning för Vallentuna. Tillsammans med de dubbelspår som nu håller på att byggas kommer Roslagsbanan att bli ett tåg för den moderna storstadsbon, som ger människor både stad och landsbygd inom räckhåll. Dessutom ökar kravet på kvalitet i kollektivtrafiken och det behöver vi som kommun möta. Som pulsådern för hela kommunen är det därför viktigt att vi investerar i vårt blåa tåg och förbättrar tillgängligheten. Det här är ett steg i rätt riktning, sade Parisa Liljestrand (M), vid första spadtaget av Molnbydepån.

Inför projektet av tågdepån har det även gjorts arkeologiska utgrävningar. Bland annat har arkeologer hittat 163 silvermynt från 900-talet, så kallade dirhemer, och är en av de största som har hittats i Uppland.

– Molnby är en plats där forntid möter framtid. Nu fortsätter vi att bygga för framtiden, sade Parisa Liljestrand.

Sidan uppdaterad den 30 maj 2017Kommentera sidan