Start / Förskola och skola / Förskola och pedagogisk omsorg / Förskolor och familjedaghem / Förskolor i centrala Vallentuna / Vallentuna Språkförskola / Så här arbetar vi / Pedagogiskt arbetssätt
Pedagogiskt arbetssätt
- Vi lyssnar på barnen och vi ger dem tid, barnet får prata "klart".
- Vi delar in barnen i mindre grupper, de är oftast språkmatchade utifrån logopedens bedömningar och testresultat.
- Vi förtydligar, tolkar, upprepar, repeterar och ger barnet förutsägbarhet.
- Vi har ett särskilt förhållningssätt där personalen är språkliga modeller för barnen.
- Vi lär oss att förstå barnen, tolka, stötta och stimulera varje enskilt barn.
- Vi arbetar medvetet för att stärka barnets självkänsla och självförtroende.
- Vi har nära, daglig föräldrakontakt, även via kontaktbok och täta föräldrasamtal.
- Vi använder TAKK, Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation, för att förtydliga begrepp och i vissa fall ge barn ett sätt att kunna bli förstådd av sin omgivning.
- Vi har valt att tydliggöra miljön för att barnen lätt ska kunna ta hjälp av visuella ledtrådar. Varje barn har en egen färgprick i hallen, badrum, på stolen, på golvet i samlingsrummet och vid matbordet för att veta var han/hon ska sitta.
- Vi använder hjälpmedel, till exempel timglas som hjälper barnen att se att "min tur kommer "och att alla barn får möjlighet att ha till exempel favoritcykeln.
- Vi lär barnen att lyssna på sina vänner och känna samhörighet.
- Vi arbetar med olika tema enligt en metod som kallas TINS.
- Vi arbetar även med små grupper för att barnen "hushålla" med sin energi och för att de ska våga prata.