Start / Kommun och politik / Årets Vallentunabo / Årets Vallentunabo 2020 och 2021

Årets Vallentunabo 2020 och 2021

Den 29 mars 2022 var det äntligen dags att få dela ut priset Årets Vallentunabo. På grund av coronapandemin har vi avvaktat med att dela ut 2020 års pris, men desto roligare blev det att i år få gratulera två lyckliga vinnare.

Årets Vallentunabo 2020 är Uno Sköld och Årets Vallentunabo 2021 är Margareta Hellsten!

Foto på vinnarna

Uno Sköld har varit en ytterst engagerad och mångsidig kraft i Vallentuna under mer än ett halvt sekel. Inom allt från fritid, civilförsvar, kultur, djur och arkivfrågor till att med sin unika kunskap, erfarenhet och inspiration från "dåtidens" Vallentuna nu sprida information och en stark positiv känsla in i framtiden.

Margareta Hellsten är ordförande i Frösunda hembygdsförening och har under flera år på ett entusiastiskt och entusiasmerande sätt drivit upprustningen av Frösunda stationshus. Hon är också drivande i Åbybergskyrkans Miljö- och klimatnätverk som har genomfört välbesökta temakvällar.

Vi säger stort grattis till våra två värdiga vinnare av Årets Vallentunabo!

Om Årets Vallentunabo

Årets Vallentunabo instiftades av Vallentuna kommun år 2017 för att visa uppskattning och få möjlighet att lyfta fram en invånare som skapat positiva effekter för sin omgivning.

Årets Vallentunabo skall uppfylla något eller flera av följande kriterier:

• Vara en person som uppskattas och/eller uppmärksammats för antingen sin personlighet och sina handlingar och/eller sina färdigheter, talang och kompetens.
  • Ha gjort något gott och positivt och/eller annorlunda och nyskapande
  • Vallentuna kan känna glädje och stolthet över
  • Vara bosatt i Vallentuna - eller född och uppvuxen här.
  • Vara en god ambassadör för Vallentuna kommun