Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Valborgsfirande i Vallentuna ställs in

Valborgsfirandet i Vallentuna ställs in

Det traditionsenliga Valborgsfirandet vid Kyrkviken i Vallentuna kommer att ställas in. Detta på grund av att Vallentuna kommun vill göra sitt yttersta för att förhindra smittspridningen av coronaviruset.

Regeringen har fattat beslut om att stoppa allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer för att minska smittspridning av coronaviruset. Vallentuna kommun väljer därför att begränsa de aktiviteter som leder till större sammankomster och ställer därmed in det traditionsenliga valborgsfirandet i Vallentuna.

Fira vårens ankomst på andra sätt

Valborgsfirandena vid Gustavs udde i Bällsta, i Frösunda och på Kårsta 4H-gård är också inställda.

Vallentuna kommun uppmanar Vallentunaborna att fira vårens ankomst på annat sätt i år. På Upplev Vallentuna finns tips på andra aktiviteter att göra ute i vår vackra natur.

Om du vill göra din egen brasa

Inom detaljplanelagt område är det är det förbjudet att elda trädgårdsavfall i form av torra grenar, ris och kvistar. Anledningen är att röken från elden lätt sprider sig till och stör dina grannar.

Du kan söka dispens från eldningsförbudet på den egna fastigheten genom att skicka in en ansökan till kommunens miljöenhet senast en vecka före valborg.

Ta hänsyn till vind och väderlek

Utanför detaljplanelagt område får trädgårdsavfall eldas så länge det inte medför olägenheter för människors hälsa eller miljö. Det är viktigt att du tar hänsyn till vindriktning och väderlek.

Storstockholms brandförsvar ger aktuella svar på hur hög risk det är att elda för tillfället. Du kan ringa deras automatiska telefonsvarare för att få information om brandrisk och eventuellt eldningsförbud på telefon 08-454 83 39.