Start / Kommun och politik / Politik och demokrati / Dialog och påverkan / Inkomna frågor / Att tänka på vid höga temperaturer

Att tänka på vid höga temperaturer

Just nu är det höga temperaturer ute, vilket också påverkar inomhustemperaturen. Tänk därför på att dricka mycket vatten, även om du inte känner dig törstig. Påminn gärna personer i din närhet om att få i sig vätska. Det gäller speciellt äldre och barn.

Kontakta 1177 för sjukvårdsrådgivning för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Några tis:

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.
  • Drick mer vätska. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  • Orna en sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  • Ordna svalka. En kall dusch eller att bada vid en badplats är mest effektivt. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt. Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.
  • Var uppmärksam. Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.
  • Titta till dina vänner och anhöriga - tipsa dem om råden.

Ta gärna del av 1177:s tips om hur du bäst hanterar varma sommardagar genom att klicka på länken längre ner på sidan.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats