Extratjänster i Vallentuna Kommun
Genom att erbjuda och förmedla extratjänster vill vi som kommun göra det enklare för nyanlända eller långtidsarbetslösa att komma in på arbetsmarknaden. Arbetsgivare inom välfärd, offentlig sektor, ideell eller kulturell sektor har rätt att ansöka om möjligheten att ta in en extratjänst i sin verksamhet.
En extratjänst är vanligtvis på 1 år och kan eventuellt förlängas 1 år till. Du som arbetsgivare, som väljer att ta in en extratjänst, ska veta att du gör en stor insats i en människas liv då de flesta idag vill kunna försörja sig själva. I gengäld får du och din arbetsplats en arbetskraft och en möjlighet att göra en stor förändring för den enskilda personen. Ni gör samtidigt en stor samhällsinsats och kan visa på hur viktigt det är att vi alla hjälps åt att få personer ut i arbete.
För arbetstagaren ger en extratjänst en chans att bygga upp arbetslivserfarenhet, lära sig nya färdigheter och stärka sina språkkunskaper. Anställningen är på heltid då arbetstagaren även studerar viss procent på heltiden. En förutsättning för att kunna få en extratjänst i kommunen är att man är folkbokförd i Vallentuna och i övrigt uppfyller kriterierna för anställning enligt Arbetsförmedlingen regelverk.
Extratjänster är ett samarbete med Arbetsförmedlingen. Väljer man som arbetsgivare att ta in en extratjänst får man ersättning för att täcka arbetstagarens lön. Man får även ett handledarbidrag som utbetalas varje månad.