Hjälpmedel:

Språk i förskolan

Vi läser böcker uppkrupna i soffan, vi visar sagor i storformat via dator eller overhead, vi jobbar med interaktiva sagor och vi använder sagokort som ger barnen stöd att hitta på sina egna sagor. Innan vi läser så brukar vi samtala om vad de tror sagan kommer att handla om genom att titta på omslaget, sedan lyssnar barnen på sagan och efteråt får de ibland återberätta den. Det kan ske verbalt men också genom att de ritar och skriver om sagan.

För att stimulera till samtal och på så sätt utveckla språket så sitter vi vid mindre bord, och i olika rum, då vi äter. Under måltiderna sker många roliga och intressanta samtal. Och skulle ämnen saknas, vilket är sällsynt, så har vi satt upp olika affischer på väggarna - allt från alfabet till tapetbitar med spännande mönster för att ge uppslag till samtal.

Att vi ägnar mycket tid åt rim och ramsor är lätt att glömma bort då det ingår så naturligt i alla moment i vår verksamhet; från blöjbytet på skötbordet till då vi klappar stavelser med de barn som börjar bli nyfikna på språkets uppbyggnad. På Ipad finns bra språk-appar som vi använder. Med plattans hjälp kan vi även läsa av QR-koder som ger roliga uppmaningar till barnen. Vår 5-årsgrupp hade i december en QR-kalender – det var roligt!

5-åringarna besöker även bibliotekets sagostund så ofta de kan. Där får vi även tips på nya spännande böcker. På Haga har vi dessutom, som enda förskola i kommunen, en egen biblioteksvagn från vilken föräldrar och barn kan låna hem böcker. På vagnen finns böcker på många olika språk och 3- 4 gånger per år byter biblioteket ut böckerna på vagnen.

Vi sjunger mycket tillsammans, både planerat och spontant. Förra året lärde sig barnen "Broder Jakob" på åtta olika språk (inkl. med hjälp av stödtecken) och det gör sig ofta påmint när vi sjunger. Plus alla nya sånger förstås. De yngre visar tydligt att man inte behöver kunna så många ord för att delta aktivt, och med glädje, i sångstunderna.

Sidan uppdaterad den 4 maj 2017