Hjälpmedel:

Konsten att våga misslyckas

För att bygga ditt varumärke behöver du drömma och våga misslyckas. Det var budskapet när UF-elever från Vallentuna gymnasium besökte Kulturhuset på måndagen.
– Det gäller att sticka ut, sade Patric Norberg, Vd för Event för alla.

På måndagen anordnades en inspirationsdag för elever från handels-, bygg- och ekonomiprogrammet för att uppmärksamma tips och idéer kring livet som egenföretagare. Med Lars Barkström, grundaren till företaget Diskteknik, och Patric Norberg, som inbjudna föreläsare fick eleverna också möjlighet att ställa frågor och få reda på hur redan etablerade företag kan utvecklas och bli bättre.

– När man ska ta sig fram i arbetslivet är det viktigt att ge ett bra första intryck. Vad du har på dig, vilket kroppsspråk du använder och vilken attityd du har är avgörande för vilken bild människor får av dig. Det och att våga ställa frågor kan ta dig långt. Det har i alla fall hjälpt mig mycket i rollen som företagare, berättade Lars Barkström.

Elias Nyström var en av eleverna som satt med i publiken. Han går tredje året på handelsprogrammet på Vallentuna gymnasium och har tillsammans med fyra klasskamrater startat företaget Quotes UF. Idén handlar om att sälja t-shirts och låta 40 procent av vinsten gå till Cancerfonden.

– Det är ungefär som Rosa bandet fast genom att sälja t-shirts. Men det vi skulle behöva bli bättre på är marknadsföring, berättar han.

Och marknadsföring är något som Patric Norberg har förstått vikten av. Som 18-åring startade han sitt första företag och har med tiden valt att bygga upp sitt varumärke, inte minst genom att visa framfötterna och komma med egna idéer.

– När man ska marknadsföra sitt varumärke är det bra att tänka på hur man placerar sin reklam. Var kan människor tänkas kolla? Hur får du människor att lyssna på ditt budskap? Sen handlar det också om att ta för sig och våga sticka ut. Man måste våga göra fel, menade han.

Sidan uppdaterad den 17 februari 2017