Start / Kontakt och öppettider / Inkomna frågor / Har du fått ett informationsbrev från socialtjänsten angående din el?

Har du fått ett informationsbrev från socialtjänsten angående din el?

Elbolag ska alltid meddela socialtjänsten när en medborgares el riskerar att stängas av. Vi skickar då ut ett brev till dig med information om hur du kan kontakta socialtjänsten för rådgivning och förutsättningar för stöd genom socialtjänstlagen.

Varför hör vi av oss?

Ellagen reglerar när ett elbolag får stänga av elen. För att elbolaget ska ha rätt att stänga av elen krävs ett väsentligt avtalsbrott från din sida. Ett avtalsbrott kan handla om att du inte har betalat räkningen i tid, men det krävs i regel att du missat flera betalningar för att avtalsbrottet ska ses som väsentligt.

Rådgivning

Om du har svårt att få din ekonomi att gå ihop kan kommunens budget- och skuldrådgivare hjälpa dig. De ger dig råd och konkreta förslag om hur du kan planera din ekonomi och hantera dina skulder.

Om elräkningen är betald

Om du har betalat din elräkning kan du bortse från detta brev och du behöver ej höra av dig till oss.

Mer information

Längre ner på sidan hittar du information om

  • Vilket stöd du kan få.
  • Hur du kan spara på din elförbrukning.
  • Vad som ingår i din elräkning. 
Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats