40 år i Vallentuna kommun

Regina Bergengren har arbetat för Vallentuna kommun i 40 år. År som präglats av den personliga utveckling som skett i takt med att samhället och kommunen som arbetsgivare förändrats. I samtal med Parisa Liljestrand och Annika Hellberg berättar Regina om sina erfarenheter.

Året var 1981, Thorbjörn Fälldin var statsminister och den sovjetiska ubåten U-137 går på grund i Karlskrona skärgård och Regina började ett sommarjobb hos Vallentuna kommun. När sommaren tog slut fick hon erbjudande både om att få stanna på Väsbygården och börja på Kårstaskolan. Regina stannade kvar på Väsbygården, ett beslut hon inte ångrar, och har sedan bytt jobb inom organisationen. Idag är Regina enhetschef på centrumgruppens hemtjänst.

Det glada 80-talet återkommer några gånger under samtalet. Det var en tid då det var högkonjunktur i Sverige, Globen byggdes, yuppienallar och finansvalpar var begrepp som idag förknippas med tiden. I Reginas verksamhet fanns inga mobiltelefoner utan när hjälp behövdes fick man springa genom lokalerna för att hämta någon.

Digitaliseringen inom hemtjänsten kom dock den också och utvecklingen har varit stor sedan Regina började. Från trygghetslarm till digitala, nyckelfria lås som gör att personalen kan koncentrera sig mer på att ge god service.

Parisa

Regina reflekterar om skillnaden mellan nu och då och att tidigare generationer hade en mer påtaglig tacksamhet medan det idag finns större påverkansmöjligheter och krav på god service. Parisa lägger snabbt till – mer demokratiskt.

- En annan skillnad är att idag ser vi större psykisk ohälsa hos våra äldre, tidigare behövdes mer fysisk hjälp men idag behöver även själen hållas frisk, berättar Regina.

Regina har fått vara med och utveckla hela enheten till vad den är idag, från sammansättning av erfarenheter och kompetens som kompletterar varandra till att skapa ett klimat där personalen trivs och vill stanna.

- När medarbetarna trivs, och känner en trygghet och stabilitet på arbetet så främjar det helheten. Det är viktigt för mig att skapa trygghet, för personalen men också för kunden. För en del är hemtjänstpersonalen den enda person som kunden träffar under en dag, berättar Regina.

Parisa flikar in att det krävs ett särskilt ledarskap som skapar ett sådant klimat där personalen trivs. Att det kommer av skicklighet, och kommer från hjärtat. Sådant gör att personalen stannar kvar. Regina är dock snabb att lyfta sina medarbetare.

- Gruppen har en fantastisk arbetsmoral, det märktes tydligt nu under pandemin. Trots den oro som fanns visste vi att kunden behövde oss.

Något som även skiner igenom när Regina berättar om en händelse som fastnat i minnet. Under en brand i garaget 2007 så kunde ingen bil tas ut och Regina tog snabbt beslutet om att alla fick ta en taxi för att kunna nå kunderna.

- Kundens bästa i fokus hela tiden, samarbete och dela varandras erfarenheter, summerar Annika framgångskonceptet.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats