Nu kan du boka tid för att träffa en upphandlare
Hur kan man på ett avspänt sätt sprida kunskap om upphandling och visa att det inte är så krångligt som alla tror? Den frågan ställde sig kommunens upphandlingsteam. Svaret blev: Träffa en upphandlare.
– Tidigare har vi bjudit in till gemensamma träffar, så som vår anbudsskola, berättar Linda Jansson, upphandlingschef på Vallentuna kommun. Nu har vi bestämt oss för att även ge våra lokala leverantörer och invånare möjligheten att ta initiativet till att ses.
Träffa en upphandlare är precis vad det låter som. Både leverantörer och kommuninvånare är välkomna att boka tid med en upphandlare för att ställa frågor, lämna synpunkter eller få information.
Under mötet kan man till exempel lära sig om:
- Allmänna råd om upphandling och hur man lämnar anbud
- Vad olika krav i upphandlingar betyder
- Varför vi ställer krav
- Hur man blir leverantör till kommunen
– Genom att erbjuda möjligheten att träffa en upphandlare hoppas vi kunna nå fler företag och få lära känna våra lokala leverantörer på ett avslappnat sätt, berättar Linda. Det blir dessutom ett bra sätt för oss att få bättre insyn i vilka företag som finns här i Vallentuna.
Vill du träffa en upphandlare? Mejla till: upphandling@vallentuna.se för att komma överens om en tid som passar båda parter.
Om upphandling
Upphandling är en process där kommunen köper in varor och tjänster. Lagen om offentlig upphandling, LOU, och Lagen om valfrihetssystem, LOV, utgör grunden för Vallentuna kommuns upphandlingsverksamhet. Upphandlingen ska genomföras på affärsmässiga grunder, i konkurrens och på ett objektivt sätt.
Upphandlarna du kan träffa
De upphandlare som idag går att boka tid med är Sebastian och Nicholas. Sebastian är upphandlare inom varor/tjänster samt livsmedel. Nicholas är upphandlare inom bygg- och anläggningsentreprenader samt konsulter.