Start / Trafik och resor / Renhållning och snöröjning

Renhållning och snöröjning

I Vallentuna sopas vägarna två gånger per år - sand på våren och löv på hösten. 

Under perioden 15 oktober till 15 april har vi beredskap för att ploga och halkbekämpa de bil-, gång- och cykelvägar som kommunen är väghållare för.

Fastighetsägare ansvarar för snöröjning och halkbekämpning vid sin infart.

Felanmälan utemiljöer

Här kan du enkelt felanmäla till exempel klotter, nedskräpning, fulla papperskorgar, trasig belysning eller hål i asfalten. 

Tjänsten för felanmälan finns även att ladda ner som app för telefonen (sök på Vallentuna kommun felanmälan).

Frågor och svar om renhållning och snöröjning

När sopas gatorna?

Sopningen av sand påbörjas vanligtvis runt sista veckan i mars/första veckan i april. Målsättningen är att all sand ska vara borta första veckan i maj. 

När kommer plogbilen?

Under perioden 15 oktober till 15 april har vi beredskap för att ploga och halkbekämpa de bil-, gång- och cykelvägar som kommunen är väghållare för. De insatser som görs bestäms av vädret och prognoser från vår vädertjänst.

Vi börjar vanligtvis snöröja då fem centimeter snö eller tre centimeter blötsnö fallit. Snöröjningen ska vara klar inom tio timmar efter att vi ryckt ut. Vid långa ihållande snöfall kommer det att ta längre tid innan allt är klart.

På Trafikverkets webbplats kan du läsa mer om vinterväghållning och halkbekämpning av det statliga vägnätet. Här hittar du också plogbilskartor för hela Sverige. 

Läs mer på Trafikverkets webbplats

Hur halkbekämpas vägarna?

De större vägarna halkbekämpas med salt ned till en temperatur av minus 5 grader. När det är kallare använder vi sand. På övriga vägar och på gång- och cykelvägar använder vi sand.

Vilket ansvar har jag som fastighetsägare?

Fastighetsägare ansvarar för snöröjning och halkbekämpning vid sin infart.

Vilka vägar ansvarar Vallentuna kommun för?

Vallentuna kommun ansvarar för de flesta vägarna inom Vallentuna och Lindholmens tätorter. I andra delar av kommunen är det Trafikverket eller olika vägföreningar som är väghållare för vägnätet. 

 

Vilka vägar ansvarar Trafikverket för? 

Trafikverket ansvarar för följande vägar i Vallentuna kommun:

Väg 18, 264, 268, 280, 884, 921, 922, 926, 929, 950, 951, 955, 956, 957, 958, 959, 968, 969, 970, 972, 973, 975, 976, 977, 978, 979 och 980.

Papperskorgar och skräp

Kommunen ansvarar för renhållningen på alla allmänna platser och gator. Du som är enskild fastighetsägare ansvarar för din mark samt gångbanan utanför.

Hur anmäler jag klotter och skadegörelse?

Kommunen samverkar aktivt med polisen och för att komma till rätta med klotter och annan skadegörelse. Den som har klottrat eller förstört något får alltid själv stå för kostnaderna för sanering eller reparation av det som skadats.

Målet är att klotter på kommunal egendom ska vara sanerat inom två arbetsdagar efter att det rapporterats. Allt upptäckt klotter dokumenteras och polisanmäls innan det saneras.

Om någon annan än kommunen äger det som är nedklottrat får ägaren information om att klottret bör tas bort.

Om du upptäcker klotter, en dumpningsplats, en skrotbil eller en allmänt nedskräpad miljö i Vallentuna kommun, kan du enkelt rapportera det till kommunen med hjälp av vår app för felanmälan. Via appen kan du rapportera in klotter eller nedskräpning genom att fotografera med din mobil och skicka in bilden till kommunen. 

Du kan också kontakta klottercentralen genom att ringa, skicka ett sms eller mms. 

Länk till Vallentuna kommuns webbtjänst för felanmälan av utemiljöer 

 

Samhällsbyggnadsförvaltningen

E-post
sbf@vallentuna.se

Telefon
08-587 850 00

Besök
Tuna torg 1

Oj vad snabb du är...

Du fyllde i all information så snabbt så vi tvivlar nästan på om du är mänsklig! Ta ett andetag, vänta 10 sekunder och prova igen

Ditt meddelande har nu skickats