Start / Näringsliv och arbete / Arbeta hos oss / Möt våra medarbetare / Möt Johan, Vallentuna gymnasiums rektor

Möt Johan, Vallentuna gymnasiums rektor

Porträtt av Johan– Jag vill att människor ska växa – elever, medarbetare och självklart också jag. Det är det viktigaste. Utveckling ska genomsyra allt vi gör.

Möt Johan, rektor på Vallentuna gymnasium!

För 10 år sedan lämnade han tjänsten som rektor på Bromma gymnasium för att ta över rodret på Vallentuna kommuns enda kommunala gymnasieskola, Vallentuna gymnasium.

– Jag är utbildad lärare i grunden, och tidigt i min karriär fick jag möjlighet att besöka Vallentuna gymnasium för att ta del av deras arbetssätt. Det formade mig mycket i mitt lärarskap. Jag minns hur imponerad jag var av de skickliga lärarna och den starka professionsgrund de hade byggt upp. När jag senare fick jobbet som rektor funderade jag på om den grunden fanns kvar – och det gjorde den, utan tvekan. Jag är fantastiskt stolt över det fina arbete som görs här på Vallentuna gymnasium!

Innan Johan började som rektor hade elevantalet på skolan sjunkit från nästan 700 elever till att vara nere på 300, något som han såg som en spännande utmaning. Idag ansvarar Johan för cirka 40 anställda lärare, två biträdande rektorer, medarbetare inom elevhälsa, lärarassistenter, vaktmästare och kafeteriaföreståndare. Och visst har trenden med ett sjunkande elevantal brutits! Vallentuna gymnasium har de senaste åren utmärkt sig genom att ligga över rikssnittet både när det gäller anställningsbarhet efter avslutad skolgång och möjligheter till vidare studier. De goda resultaten och den höga kvalitet som skolan arbetat fram genom åren märks inte bara i elevernas upplevelser utan också i det ökande antalet sökande. Allt fler elever väljer Vallentuna gymnasium i sitt gymnasieval och ansöker om skolbyte hit och vårterminen 2025 hade Vallentuna gymnasium cirka 460 elever.

Har du några särskilda hjärtefrågor eller områden du brinner lite extra för i ditt arbete?

– En av mina största hjärtefrågor är faktiskt det som står allra först i läroplanen: att vi ska fostra demokratiska samhällsmedborgare. Men hur gör man det? För mig har det alltid varit viktigt att skapa en skola där elever får möjlighet att mötas över programgränser och inriktningar. Här på Vallentuna gymnasium har vi både yrkesprogram, högskoleförberedande program och introduktionprogram. Vår bredd av utbildningar och elever kan nästan sägas vara som ett samhälle i miniatyr. Vi jobbar ständigt med att skapa mötesplatser och gemensamma upplevelser där elever med olika bakgrunder, intressen och styrkor får träffas. På så sätt får eleverna chans att lära sig av varandra och bygga en större förståelse för att vi människor är olika.

– Ett annat område som ligger mig varmt om hjärtat är såklart att våra elever ska må bra, känna sig värdefulla och lyckas. I samhället ser man en ökad psykisk ohälsa bland ungdomar. Vi som arbetar inom skola blir viktigare än någonsin Att inte gå i skolan och ta del av undervisning är en tydlig riskfaktor för psykisk ohälsa. Vi måste se till att elever som har det svårt får rätt hjälp och stöd, oavsett om det handlar om socialt eller pedagogiskt stöd. På samma sätt är det viktigt att vi ser till att elever som har det lätt får utmanas och utvecklas. Vi har sedan flera år tillbaka arbetat med just trygghetsfrågor och jag är väldigt stolt över att vi ser att vårt riktade arbete ger resultat. Även om vi aldrig kommer att bli klara, så blir våra undersökningar och förbättrade resultat ett kvitto på att vi faktiskt jobbar med rätt saker.

Hur jobbar du för att dina medarbetare ska känna engagemang?

– För mig är det viktigt att visa mina medarbetare att jag har fullt förtroende för dem – för deras kompetens, professionalism och det viktiga uppdrag de har. Jag är övertygad om att man blir som mest motiverad och lyckas bäst när man både får ta stort ansvar för sitt kärnuppdrag och har möjlighet att påverka hur det utförs. Sen är det viktigt att ingen av medarbetarna känner sig ensam i sin roll utan att man känner en stark tillhörighet till sin arbetsgrupp och trygghet i att vi jobbar tillsammans.

– Sen är det centralt att medarbetare får utvecklas och växa i sina roller. Vi avsätter mycket tid för kompetensutveckling och samtal. Vi har en stark och bra grupp som består av både förstelärare, lektor och ledning och som varje år tar fram en plan för kompetensutveckling. Planen bygger både på de behov som finns kopplat till resultat inom olika undersökningar, som trygghetsundersökning och vårt systematiska kvalitetsarbete, samt elevernas resultat i olika ämnen. Vi försöker också fånga upp önskemål och intressen hos våra pedagoger.

Vill du berätta om några projekt ni genomfört under din tid som rektor som du känner dig extra stolt över?

– Oj, som lärare är varje lektion ett projekt i sig, varje skolvecka och varje kurs likaså. Jag har 40 projektledare ute som projektleder utbildning och mitt uppdrag som rektor är se till att de har bästa möjliga förutsättningarna att lyckas. Men om jag ska lyfta några lite större initiativ som jag känner mig väldigt stolt över så skulle jag vilja börja med att berätta om ett läsprojekt som genomförts i vår samhällsetta under läsåret 2024-2025. När elever läser för lite skönlitteratur och faktatexter blir det svårt för dem att ta till sig innehållet i våra läroböcker. För att få igång läsningen hos våra elever valde vår kommundoktorand (en av våra lärare som har en kombinerad tjänst som lärare hos oss och forskare på Stockholms universitet) att skapa ett upplägg där hon bland annat engagerade vår socialpedagog, skolsköterska och studie- och yrkesvägledare för samtal och aktiviteter kring det lästa. Det var mycket gnissel i början men nu, ett halvår senare, ser vi jättefina resultat. Vi märker skillnad i elevernas förmåga att analysera text, förstå karaktärer och att de faktiskt kommit in i läsningen på ett annat sätt. Till hösten 2025 kommer vi att jobba ännu mer med lässatsningar och vi planerar att sprida det här arbetssättet till fler klasser.

– Sen är jag såklart väldigt stolt över att få starta upp en ny utbildning. Höstterminen 2024 började vi ta in elever till vår nya inriktning Hästhållning inom Naturbruksprogrammet. Utbildningen genomförs i samverkan med Vallentuna ridskola och 4H. Eleverna får bland annat fördjupa sina kunskaper inom hästskötsel, ridning/körning och företagande inom hästnäringen.

– För några år sedan valde vi även att utveckla vårt Barn- och fritidsprogram genom att erbjuda eleverna möjlighet att bli certifierade som personliga tränare under sin utbildning. De första PT-eleverna gick ut vårterminen 2024. Vad jag känner till har vi länge varit den enda utbildningen i Stockholmsområdet där eleverna faktiskt får PT-licens genom utbildningen, vilket jag är väldigt stolt över att vi kan erbjuda.

– Men alla projekt vi genomför är inte nya. Jag är även väldigt stolt över att vi kunnat upprätthålla en mer än 20-år gammal tradition här på Vallentuna gymnasium. Ett årligt FN-rollspel som vi genomför tillsammans med en skola i Upplands Väsby kommun. Rollspelet är uppdelat på flera dagar och genom projektet får våra lärare får träffa lärare från andra skolor och samarbeta kring betygsättning, bedömning och utveckling av undervisning. För eleverna innebär det en möjlighet att träffa nya elever samtidigt som de får lära sig om FN på ett engagerande sätt.

– Sist men inte minst skulle jag vilja lyfta ett fantastiskt initiativ från pedagogerna på vårt specialpedagogiska samhällsvetenskapliga program. Lärarna valde att ta med sina elever till ett utbyte med Turkiet. Skolan i Turkiet ville gärna lära sig mer om hur man bäst kan stötta elever med särskilda behov och var väldigt glada för möjligheten att få ta emot våra duktiga lärare och elever. Resan blev jättelyckad! Våra lärare uppskattade alla nya möten och erfarenheter som resan innebar, men framförallt att få dela en fantastisk upplevelse där de såg hur deras elever växte enormt.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats