Möt Jessica och Dominika på Brottby förskola

Porträtt av Jessica och Dominika– Det finns många saker jag uppskattar med jobbet på förskolan. Jag tycker om samarbetet med mina kollegor men framförallt alla fina barn jag får träffa! Det är så roligt att få följa barnen och se skillnaden från det lilla barnet som börjar hos oss till det stora som ska börja i skolan. /Dominika

Jessica och Dominika arbetar båda som förskollärare på Brottby förskola som tillhör Karby rektorsområde sedan flera år tillbaka. På Brottby förskola har de ett nära samarbete med kollegorna och barnens bästa står alltid i centrum. Här finns en stor öppenhet och flexibilitet och man ser alla barn som sitt gemensamma ansvar, oavsett vilken barngrupp de tillhör.

– Jag har ibland tänkt "vad skulle jag göra om jag inte skulle jobba med barn?" Jag har ingen aning! Jag tänker att vara förskollärare och jobba med barn är bland det viktigaste vi kan göra och det är helt enkelt därför man ska göra det. Att få vara med barnen är det bästa med mitt jobb och jag blir alltid lika glad när jag ser dem utvecklas och lyckas. /Jessica

Vägen till förskolläraryrket

Jessica har arbetat som förskollärare sedan 1996. Hon växte upp med en mamma som var dagmamma och tyckte mycket om att vara med dagbarnen. Jessica funderade på att söka barnskötarlinjen men valde ekonomiprogrammet på gymnasiet, följt av studier i datavetenskap men kände till slut "det här är inte jag, det är inte det här jag ska göra." Då sökte hon istället och kom in på förskollärarprogrammet på universitetet. I snart 30 år har Jessica arbetat som förskollärare och sedan sju år tillbaka jobbar hon på Brottby förskola.

Dominika blev klar förskollärare i januari 2020 och har arbetat på Brottby förskola sedan dess. Hennes plan var först att utbilda sig till barnskötare men hon fick avslag när hon sökte eftersom hon hade en högre utbildning från Polen, en utbildning hon precis hunnit avsluta innan hon flyttade till Sverige. Samtidigt som Dominika läste svenska började hon jobba som timvikarie inom en förskola i Täby.

Dominika: Jag tyckte att det var jätteroligt att jag kunde jobba som vikarie och att det var väldigt spännande att få jobba med små barn. Efter mitt femte avslag från yrkeshögskolan sökte jag istället och kom in på förskollärarprogrammet på Stockholms universitet.

Valet att jobba inom Brottby förskola

Dominika: Jag fortsatte att arbeta som timvikarie medan jag pluggade på universitetet och fick upp ögonen för Brottby förskola genom att jag fick göra VFU här (verksamhetsförlagd utbildning). Jag hade en väldigt bra handledare och trivdes med kollegorna så jag gick över till att jobba som timvikarie här på Brottby förskola istället. När jag pluggat klart fanns det en tjänst som väntade på mig här. Det som fick mig att tacka ja till jobbet på Brottby förskola var framförallt de andra pedagogerna som jobbade här och att det var en trevlig arbetsplats – det är superviktigt. Även när jag "bara" var vikarie så kunde de fråga mig vad jag kände och tyckte om olika saker. Jag var inte bara här för att täcka ett hål utan man såg mig som en medarbetare i gruppen. På Brottby förskola kände jag mig alltid välkommen, jag kunde prata med alla och det var mycket skratt. Jag kände mig sedd och uppskattad av både medarbetare och ledning.

Jessica: Det jag uppskattar med att vara förskollärare på just Brottby förskola är mina kollegor och vårt samarbete. Det känns lättsamt att gå till jobbet. Vi är många som vill åt samma håll, helhetsmässigt delar vi samma barnsyn och vi har hittat en bra struktur för hur vi arbetar. Vi är väldigt öppna med att hjälpa varandra och se till alla barns bästa och inte bara det bästa för vår egen avdelning. Visst kan vi ha diskussioner och tycka olika ibland men det landar oftast i bra lösningar eller att vi testar och utvärderar. Bra kollegor och samarbete är såklart viktigt men det jag uppskattar mest med mitt jobb är verkligen att få vara med barnen. Barnen är alltid min högsta prioritet och varför jag är här.

Det bästa med att jobba som förskollärare

Jessica: Här på förskolan händer det saker som påminner mig om hur mycket jag gillar att vara förskollärare hela tiden. Vi har nyligen jobbat med pärlplattor och räkning och låtit barnen träna på att pärla efter en bild framför sig. Första gången var det inte alla barn som förstod hur man skulle göra. Nästa gång vi gick igenom samma sak började några fler barn förstå och nästa gång ytterligare några. Det här arbetet har verkligen gett ringar på vattnet och nu vill barnen pärla hur mycket som helst vilket har varit så kul att se. Vi vuxna kan ibland vara snabba med att gå vidare och tro att vi måste hitta på nya saker hela tiden, men det här blev verkligen en påminnelse om hur viktigt det kan vara att repetera saker många gånger med barnen. Jag tycker verkligen om att se barnen lyckas och att få känna att jag stöttat dem i sitt lärande och sin utveckling. Bara en sån sak som att lära sig att klättra i träd. Hur kommer man upp, hur vågar man? Jag brukar säga "jag kommer inte lyfta upp dig men jag finns här bakom för att stötta dig".

Dominika: Jag tycker att det är så spännande och roligt att få följa processen, från att barnen är små och börjar här hos oss tills de är stora och ska börja skolan. Jag är så tacksam för alla fina barn jag får träffa genom mitt jobb på förskolan!

Brottby förskola tillhör Karby rektorsområde som idag består av Karbyskolan, Karby förskola och Brottby förskola. Hösten 2024 kommer Brottby förskola att gå samman med Karby förskola och de både förskolorna kommer då gå under namnet Karby förskola.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats