Möt Yvonne, speciallärare på Olympiaskolan
Hon har en lång och mångsidig erfarenhet inom skolvärlden, med tidigare roller som fritidspedagog, lågstadielärare och pedagog inom Öppna förskolan. År 2004 var hon med och grundade den särskilda undervisningsgruppen Atlas här i Vallentuna. Efter sitt arbete med Atlas fortsatte hon till Öppna förskolan, innan hon sökte sig vidare till en annan kommun för att för första gången arbeta på en anpassad grundskola. Där valde hon att samtidigt vidareutbildade sig till speciallärare. Vi är så glada att hon nu har valt att återvända till oss på Vallentuna kommun.
Möt Yvonne, speciallärare på vår anpassade grundskola Olympiaskolan!
– Mitt intresse för läs- och skrivinlärning föddes redan då jag som fritidspedagog fick börja arbeta i en skolklass. Jag tyckte kombinationen av läs- och skrivinlärning och rörelse var spännande och när jag så småningom arbetade som lärare på lågstadiet valde jag att arbeta med både rörelsepauser, idrott och friluftsliv i närområdet. Men jag har alltid haft en dröm om att arbeta på anpassad grundskola. När jag fick jobb som lärare på en anpassad grundskola bestämde jag mig för att vidareutbilda mig till speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning. Jag studerade på halvtid vid Stockholms universitet under tre år och arbetade samtidigt heltid som lärare och mentor. Dessa år var mycket intressanta då jag hade möjlighet att få ta del av den senaste forskningen och samtidigt arbeta i skolan.
– Augusti 2024 började jag som speciallärare på Olympiaskolan. Här får jag möjlighet att arbeta med mina elever tillsammans med pedagoger i ett team. Vi har en fin miljö för våra elever på skolan både inne och utomhus. Varje dag arbetar vi med rörelse och motorik som gynnar elevernas inlärning och utveckling. Vi arbetar med en mix av digitala verktyg och traditionella läromedel. Det jag hittills fått vara en del är en fantastisk verksamhet som utgår ifrån elevernas förmågor och förutsättningar. Vi har alla höga förväntningar på våra elever och vi arbetar tillsammans för att de ska få utvecklas både under skoltid och fritidstid.
Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
– Jag är mentor för en klass med sju elever och arbetar tillsammans med tre resurspedagoger under skoldagen. Jag undervisar i svenska, engelska, matematik, SO/NO, idrott och bild och våra elever läser ämnen/ämnesområden motsvarande årskurs 3–5.
– Varje dag startar med en samling tillsammans med elever och personal. Efter morgonsamlingen så läser alla elever enskilt och arbetar sedan i olika svenska läromedel utifrån sina förmågor och förutsättningar. Varje förmiddag går vi en promenad då vi kan se årstidsväxlingar i naturen, lära oss hitta i närområdet och få möjlighet att de studera insekter och fåglar som vi ser. När vi kommer tillbaka till skolan arbetar vi med matematik och då är eleverna uppdelade i grupper, par eller enskilt. Vi hinner även med ett kort arbetspass med SO/NO före lunch. Just nu arbetar vi med tema rymden. Sedan äter vi lunch och eleverna har en rast inne. Nästa arbetspass kan vara idrott, musik, bild, hemkunskap eller SO/NO. Eleverna har en rast ute på skolgården på eftermiddagen och sedan har vi ett sista arbetspass innan skoldagen slutar kl. 14.00. Efter skoldagens slut har jag möjlighet att planera och förbereda mina lektioner. Under eftermiddagen ligger även våra personalmöten och det finns tid för samtal och kollegialt lärande.
Vad är ditt första intryck av att arbeta på Olympiaskolan?
– Nu har jag jobbat på Olympiaskolan i snart en månad och min första upplevelse av skolan är mycket positiv. Jag känner att det är lätt att få kontakt både med mina lärarkollegor och fritidspersonalen. Vår rektor Maria ger oss förutsättningar att kunna bedriva en undervisning utifrån våra elevers behov och förutsättningar. Hon finns ofta ute i verksamheten och har ofta sin dörr öppen både för oss personal och eleverna på Olympiaskolan. Men det bästa av allt är självklart alla fantastiska barn jag får arbeta med!
Jag är så glad att jag har fått börja arbeta här på Olympiaskolan som speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning. Jag går med glädje till jobbet varje dag!