Möt Rebecca, teaterlärare på Vallentuna kulturskola
– En drivkraft i mitt arbete är mötet med unga människor som hittar sitt konstnärliga uttryck, eller elever som genom teatern utvecklas till modigare, gladare, självsäkrare versioner av sig själva. Att få bidra till en positiv förändring och ett uppbyggande av karaktären gör mitt arbete meningsfullt. Att se en blyg eller osäker elev gå upp på scen, kliva in i rampljuset, ta emot applåder för sin bedrift och att därefter se euforin i elevens ögon är ovärderligt. Som teaterlärare får jag vara med och se hur dessa elevers världsbild förändras – bilden av de själva är kapabla till. En sådan insikt kan lägga fundamenten för ett helt liv.
Möt Rebecca, teaterlärare på kulturskolan här i Vallentuna!
– Jag började arbeta på Kulturskolan i januari 2023, så jag är fortfarande förhållandevis ny i verksamheten. Det var ren tur att jag tog en titt på lediga jobb på Arbetsförmedlingen just när tjänsten som teaterlärare utlystes. Det var som om en blixt slog ner i mig – Ja! Det här är rätt.
Rebecca har en gedigen erfarenhet av teater och scenkonst. Hon har gått teaterutbildningar i skådespeleri och regi, arbetat på olika scener i Stockholm och har en kandidatutbildning med fokus på barns kultur och kulturutövande samt projektledning. De senaste 16 åren har hon framförallt stöttat professionella barnskådespelare under repetitioner och föreställningar på bland annat Kulturhuset i Stockholm, Junibacken och Unga klara. Men sin första erfarenhet av teater, den fick hon här i Vallentuna.
– Jag är uppvuxen i Vallentuna och hittade till teaterkurserna på Kulturskolan när jag var åtta år. Ingen fritidsaktivitet hade dittills känts rätt för mig men i teatern hittade jag hem. Att återvända till Vallentuna kulturskola, lokalerna och lärare som nu blivit mina kollegor var som att hitta hem ännu en gång.
Hur kan en arbetsdag som teaterlärare se ut?
– Arbetsdagarna förändras mycket under läsårets gång, med arbetstoppar när det närmar sig uppspel eller gemensamma program. Men en helt vanlig undervisningsdag brukar börja ganska sent eftersom arbetsdagen slutar sent på kvällen. Detta passar mig bra eftersom jag i lugn och ro kan ta vara på morgonen. Jag tar alltid en dryg timmes promenad med min hund innan jag sätter igång med lektionsplanering, administrativt arbete och liknande uppgifter som jag kan göra hemma på datorn.
– När det drar ihop sig för undervisning ger jag mig av till den skola jag har mina första lektioner på, exempelvis Gustav Vasaskolan i Lindholmen där jag med en kollega möter en grupp av ettor och tvåor i kursen 'kulturverkstad'. Denna kurs ämnar möta små barn och introducera dem för de många konstnärliga ämnen Kulturskolan erbjuder. Detta innebär att vi utöver våra egna ämnen även har lektioner i exempelvis bild och form, dans, sång och instrument. Det är en viktig kurs som ger en möjlighet för de unga eleverna att upptäcka och finna intresse för fritidsaktiviteter de annars kanske skulle missat.
– Efter kulturverkstaden har jag renodlade teaterlektioner, en för mellanstadiet (även den på Gustav Vasaskolan) och en för högstadiet i Kulturskolans huvudbyggnad. Teaterlektionernas innehåll varieras beroende på var under läsåret vi befinner oss. Under höstterminen blir det mycket övningar som utvecklar skådespelarteknik och gruppdynamik, på vårterminen arbetar vi målinriktat med ett teaterprojekt som visas upp innan sommaren.
Under 2025 firar Vallentuna kulturskola 70 år. Firandet inleddes redan under våren med bland annat en kulturskolefestival. Under höstterminen fortsätter firandet med en jubileumsföreställning som projektleds av dig, Rebecca. Berätta mer!
– Vad jubileumsföreställningen skulle innehålla var länge en fråga inom kollegiet, tills vi insåg att vi givetvis skulle låta eleverna ta rodret och styra innehållet. Efter en workshop med många medverkande elever blev det tydligt att det behövdes en person som höll i trådarna så att arbetet med eleverna kunde fortsätta. Delaktighet bland barn och unga är en hjärtefråga för mig, som högt värdesätter barns rätt till sin egen röst och sitt kulturutövande, så jag anmälde direkt min önskan att leda projektet. Elevgruppen gjorde det tydligt att en stor jubileumsföreställning låg högst på önskelistan, och elevgruppen tog själva fram idéer på föreställningar och röstade fram det slutgiltiga beslutet – Tjuvarnas jul.
– Att få vara med och driva detta projekt känns som en viktig del i min personliga tidslinje. Jag var med som elev i jubileumsföreställningen när kulturskolan fyllde 50. Eftersom jag är poetiskt lagd kan jag inte hjälpa att se symboliken i detta. Framförallt känns det otroligt meningsfullt att arbeta aktivt med mycket engagerade och drivna ungdomar, med möjligheten att leda in dem i en värld där kultur är en plats att mötas, utvecklas och höras.