Start / Näringsliv och arbete / Arbeta hos oss / Möt våra medarbetare / Sara och Fahimeh om temat Eleven och omvärlden på Olympiaskolan

Sara och Fahimeh om temat Eleven och omvärlden på Olympiaskolan

Porträtt av Sara och Fahimeh med världskartan som visar de olika länder de besökt under sitt omvärldstemaNär undervisning stärker och förenar!

Under läsåret 24/25 har klassen Gaia på Olympiaskolan arbetat med ett tema som heter "Eleven och omvärlden". Under hela året har klassen varit på en fiktiv resa och besökt inte mindre än sju olika länder. Eleverna har fått lyssna till språket man talar, lärt sig fakta om landet och även fått laga och äta mat från de olika länderna som de besökt. Varje land har kopplingar till någon eller några av klassens elever och ibland även Olympiaskolans medarbetare.

Omvärldstemat har engagerat både elever och personal och bidragit till stolthet och en stärkt identitet, samtidigt som temat haft en fin effekt på både arbetsmiljö och elevdelaktighet.

Idag ska ni få träffa medarbetarna som ligger bakom den här fantastiska resan – Sara och Fahimeh! Sara har arbetat på Olympiaskolan sedan 2014 och Fahimeh har jobbat inom anpassad grundskola i Vallentuna kommun i 27 år. Idag jobbar de båda tillsammans i klass Gaia på Olympiaskolan.

Hur kom ni på temat "Eleven och omvärlden"?

– Vi väljer ofta att arbeta tematiskt med övergripande teman som hör ihop med våra fem ämnesområden i läroplanen för den anpassade grundskolan. I ämnesområdet "Vardagsaktiviteter" finns delar av det centrala innehållet som handlar om platser i Sverige och i världen som har betydelse för eleverna. Vi funderade på vilka platser som är betydelsefulla för våra elever. Många av eleverna har föräldrar som kommer från ett annat land än Sverige. Vi tänkte då att vi skulle presentera och lära oss om de länder som finns representerade i klassen genom att låtsas att vi reser till de olika länderna. Vi kom även på att vi kunde koppla ihop detta med undervisningen i hemkunskap – och laga mat från länderna som vi skulle besöka.

Vill ni berätta lite om hur era resor gått till?

– Inför varje nytt land vi ska besöka så anordnar vi först en "flygresa". Alla elever får varsin biljett till landet och sen sätter vi oss i stolar som är ställda som i ett flygplan framför klassrummets Active Board. Sen tittar vi på korta filmer på start och landning och låtsas att vi rest med vårt plan till det nya landet som vi ska lära oss om. Den här delen har många av våra elever tyckt varit väldigt rolig!

– Under 2024/2025 har vi besökt Kongo, Iran, Sverige, Polen, Ukraina, Taiwan och Irak. Vi har försökt tänka på vilken fakta som är viktig att få med från varje land. Vi valde till exempel att lyssna på språket eller språken som talas i landet, lyssna på nationalsången, titta på flaggan och vad färgerna symboliserar. Vi tittade var landet ligger på kartan, landets huvudstad, vilka nationalsymboler – exempelvis nationaldjur som landet har, vilka traditionella danser eller musikslag som är typiska för landet m.m. Vi klipper, klistrar och använder tecken som stöd för att befästa begrepp. Vi försöker härma språken, sätter ut världsdelar, flaggor och länder på vår gemensamma karta, vi sjunger om världsdelarna, vi försöker oss på att dansa till musik från landet och när vi var i Taiwan provade vi på Tai chi.

– Sen valde vi att laga och äta mat från de olika länderna. Ofta frågade vi elevernas vårdnadshavare om det fanns någon särskild rätt som deras barn tyckte mycket om som vi kunde laga i skolan för att skapa igenkänning för dem. Vi ville att eleverna skulle få dela med sig av det land och den kultur som eleverna har med sig hemifrån.

Hur har omvärldstemat och rundresan tagits emot av eleverna?

Sara: Det har varit oerhört roligt att se hur stolta många av eleverna är över sitt ursprung och hur de kan känna igen t. ex. det språk som vi lyssnar på i olika länder. Alla elever kan inte uttrycka det verbalt men vi kan se det på deras mimik och kroppsspråk. Det har också varit roligt att vi i gruppen fått lära oss tillsammans. Jag har fått läsa in mig på fakta om de olika länderna och sen berättat för personalen och eleverna. Tillsammans har vi utforskat och lärt oss vidare.

Fahimeh: Det har varit väldigt roligt att se hur uppskattat omvärldstemat har varit – våra elever har verkligen visat mycket intresse för det vi gjort tillsammans. Vi besökte bland annat mitt hemland Iran och lagade tillsammans maträtten Salad Olivie, som är en sorts kycklingröra med ägg, ärtor och majonnäs. Jag blev väldigt förvånad och glad över att se hur elever som vanligtvis inte brukar äta så bra eller visa intresse för ny mat helt plötsligt vill smaka och äta maten vi tillsammans lagat. Det är inte bara eleverna och vi medarbetare som uppskattat omvärldstemat. Även elevernas vårdnadshavare har tyckt att det här har varit ett väldigt fint initiativ.

Kommer er resa fortsätta även under höstterminen 2025?

– Absolut! I höst har vi bokat biljetter till Indien och planerar även för en resa till någon av Sydamerikas länder. Vår världsresa är långt ifrån över.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats