Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Arlandaregionen träffar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson

Arlandaregionen träffar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson

Idag möttes representanter från Arlandaregionen och Sveriges Infrastruktur- och Bostadsminister, Andreas Carlson, för ett samtal om den kommande utvecklingen av infrastrukturen och området inom Arlandaregionen. Arlandaregionen är ett samarbete mellan Swedavia och kommunerna Knivsta, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna. Ordförandeskapet för Arlandaregionen roterar mellan kommunerna och ordförande under år 2023-2024 är Johan Skog, kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna kommun.

Visionen för Arlandaregionen är tydlig: att knyta samman den växande storstadsregionen Stockholm – Uppsala med attraktiva miljöer för boende, företagare och besökare. Här skapas framtidens hållbara samhälle, en plats som välkomnar en mångfald av människor och företag.

Vid dagens möte representerades Arlandaregionen av följande nyckelpersoner:

• Johan Skog, kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna kommun
  • Mathias Bohman, kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby kommun
  • Fredrik Elgh, Head of Public Affairs, Swedavia

Arlandaregionens parter har gemensamt pekat ut flera strategiska infrastruktursatsningar som är nödvändiga för att förbättra den internationella, nationella och regionala tillgängligheten i området. Du hittar mer information om dessa längre ned på sidan.