Hur går det till att fatta beslut?
Den kommunala självstyrelsen ger kommunen stor frihet att bestämma om sin verksamhet. I varje nämnd måste ett ärende behandlas enligt vissa regler. Så här ser vägen till beslut ut:
Ärendet initieras
Ett ärende kan till exempel initieras av någon annan myndighet, ett företag, en privatperson, en tjänsteperson eller genom ett politiskt uppdrag.
Registrering/Diarieföring
Ärendet registreras (diarieförs) vilket innebär att det får ett unikt diarienummer. Diarienumret används för att hålla reda på respektive ärende och underlätta sökning, samt för att allmänheten ska kunna se vilka ärenden som kommit in.
Beredning
Beredning innebär att ett underlag för beslut tas fram. Ibland behövs synpunkter på ärendet från andra nämnder/instanser eller annan myndighet och då skickas en remiss.
Kallelse
När ett ärende är färdigberett tas det upp på en ärendelista till sammanträde för aktuell politisk nämnd, kommunstyrelsen eller fullmäktige beroende på ärendets karaktär.
Sammanträde/beslut/protokoll
Den aktuella nämnden, kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige sammanträder och fattar beslut i ärendet. Sammanträdesprotokoll skrivs och justeras.
Verkställan/Expediering
Beslutet verkställs eller expedieras till den som beslutet ska till.
Arkivering
Ärendet avslutas och arkiveras.