Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Fortsatt höga betyg för Vallentuna i ny undersökning

Fortsatt höga betyg för Vallentuna i ny undersökning

Av landets 290 kommuner hamnar Vallentuna på plats 29 om var det är bäst att leva i Sverige. Det visar den senaste undersökningen av nyhetsmagasinet Fokus.

För att mäta hur bra Sveriges kommuner mår och vilken service invånare har att förvänta sig krävs det flera parametrar för att skapa en god överblick. Nyhetsmagasinet Fokus har därför de senaste 16 åren granskat samtliga kommuner utifrån kategorier som bland annat bostadsbyggande, demokrati, äldreomsorg, miljö, demografi och arbetsmarknad. På senare år har de även lagt till kategorier som trygghet, resultat och investeringar i utbildning samt flera sociala faktorer. Vallentuna, som de senaste åren har hamnat högt upp på listan, fortsätter att hamna högt även när nya kategorier har lagts till.

– Det känns väldigt roligt att Vallentuna fortsätter att placera sig bland de bästa kommunerna att leva i. Vi ligger i mitten av Uppsala-Stockholmregionen och har bland annat stor potential att skapa mötesplatser för både studenter och entreprenörer. Samtidigt fortsätter vi att satsa på kvalitet i skolan, en ökad trygghet och på att ge näringslivet en bättre service. Bostadsbyggandet pågår som planerat även under pandemin och stödet ut i arbetslivet fortsätter till dem som behöver. I Vallentuna ska det finnas plats för människor och idéer att växa, säger Parisa Liljestrand, kommunstyrelsens ordförande.

Fokus undersökning utgår ifrån 365 olika statistiksammanställningar och större kommunrankningar från bland andra Statistiska centralbyrån, Brottsförebyggande rådet, Kolada (Sveriges Kommuner och Regioner), Lärarförbundet och Aktuell Hållbarhet.

Kategorierna som har styrt mätningen är:

• Agenda 2030
  • Arbetsmarknad
  • Bostäder
  • Demografi
  • Demokrati
  • Fritid Kultur
  • Kommunal ekonomi
  • Trygghet
  • Miljö
  • Socialt och hälsa
  • Utbildning
  • Äldre

Vill du läsa mer om var samtliga kommuner i Sverige fick för resultat? Klicka på rubriken "Fokus 2021" längre ner på sidan.