Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Historier från kommunarkivet: mat- och schemaförändringar i skolans värld

Historier från kommunarkivet: mat- och schemaförändringar i skolans värld

Nu är höstterminen igång och elever i både grundskola och gymnasium har återvänt till Vallentunas skolor efter sommarlovet. Förhoppningsvis behöver de inte gå hungriga under skoldagarna då de kan välja mellan åtminstone två maträtter per dag, varav den ena alltid är vegetarisk. Det finns även specialkost att ta del av vid behov.

Kåljärpe, leverragu och pölsa serverades till lunch

Annat var det förr om åren, vilket man kan utläsa av matsedeln nedan från 1971. Matsedeln är ett tidstypiskt dokument som visar vilka rätter som är populära under olika tidsperioder – i alla fall i skolans värld – och vilka trender som råder på den kulinariska fronten. För 49 år sedan erbjöds det i Vallentuna delikatesser som kåljärpe, leverragu och pölsa och i kommunarkivet hittar vi även matsedlar med läckerheter som kinesisk risrätt med tomatketchup samt kokt höna. Att det endast serverades en maträtt per dag förvånar nog ingen som har några år på nacken.

Skoldag även på lördagsförmiddagarna

Även skolschemat har förändrats en hel del genom åren. Från schemat nedan från 1966–1967 för klass 6c i Centralskolan – numera Karlslundsskolan norra – framgår det att också lördagar fram till lunch var skoldag. Detta ändrades 1968 då femdagarsveckan infördes i hela landet. Religionsundervisningen var endast inriktad på kristendom, något som ändrades 1969 då en ny läroplan började gälla. Skoldagarna var också något längre än för dagens sjätteklassare och med betydligt kortare raster.