Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Nu har Sveriges KvalitetsKommun 2021 korats – Vallentuna var en av fem nominerade

Den 2 maj 2022 var det dags att kora Sveriges KvalitetsKommun 2021. Vallentuna var för tredje gången med bland de nominerade kommunerna, till stor del för våra fina resultat i Kommunkompassen.

Årets utvärdering visade inte bara ett starkt resultat på alla områden i Kommunkompassen. Vallentuna lyfts även fram som ett gott nationellt exempel.

Trots vårt fina utvärderingsresultat blev det ingen vinst denna gång. Sveriges KvalitetsKommun 2021 blev Nacka.

Utom årets nominering var vi även nominerade 2017 och 2019. Med utvärderingarnas hjälp har vi kunnat förbättra våra resultat för varje år som gått.

– Det ligger otroligt mycket arbete bakom denna nominering. Ett arbete som spänner över hela organisationen. Jag är mycket stolt över Vallentuna - över allt vi har åstadkommit och stegen vi tagit under dessa år vi utvärderats, säger kommunstyrelsens ordförande Parisa Liljestrand (M).

En viktig anledning till våra goda utvärderingsresultat är våra medarbetare. Här i Vallentuna finns en stolthet som bottnar i att man trivs i sitt uppdrag och har möjlighet att påverka sitt arbete. Det finns också en tydlig känsla av att vara med och bidra till något större, att påverka i rätt riktning, så livet blir bättre för Vallentunas invånare.

– Fjolårets utvärdering är ett kvitto på att Vallentuna kommun ger hög kvalitet där vi utgår ifrån den samlade effekten av verksamheternas resultat, kundernas upplevelse och kostnaden för skattebetalarna, säger kommundirektör Annika Hellberg.

Om Sveriges KvalitetsKommun

Utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun går till den kommun som har lyckats bäst med att utveckla och förbättra demokrati, verksamheter, arbetsmiljö och samhällsbyggande. Sveriges KvalitetsKommun utses av en jury. Till grund för juryns beslut ligger en utvärdering som består av en egenbeskrivning, Kommunkompassen, Resultatanalys, en finansiell analys och en HME-undersökning.

Sveriges kvalitetskommun arrangeras av SKR, SACO och Vision. 2021 års pris delades ut på Operan i Göteborg 2 maj 2022.