Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Vallentuna nominerad till årets kvalitetskommun

Vallentuna nominerad till årets kvalitetskommun

Vallentuna kommun har blivit nominerad till utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun. De goda resultaten i Kommunkompassen, som nyligen presenterades, är en stor del av förklaringen. Övriga nominerade kommuner är Burlöv, Höganäs, Nacka och Stockholm. Vinnaren utses på Kvalitetsmässan 2021, vilken är framflyttad till 7–9 mars 2022.

Parterna bakom Sveriges KvalitetsKommun avgör vilka kommuner som väljs ut att gå vidare. Till grund för nomineringsbeslutet är Kommunkompassen tyngst vägande. De nominerade kommunerna kommer nu att granskas djupare utifrån resultat, ekonomi och arbetsgivarroll.

– Vallentunas nominering till årets kvalitetskommun visar att vilja och mod har betydelse. Politiken har varit tydlig med målet men har också haft förmågan att fatta, de ibland svåra, besluten. Vi ser nu tydligt att det leder till högre kvalitet i verksamheten till en lägre kostnad, säger kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna Parisa Liljestrand.

– Nomineringen är ett kvitto på att vårt långsiktiga och systematiska kvalitetsarbete gett resultat. Denna stora framgång tillhör alla våra medarbetare som med stort engagemang och genom samarbete skapar den bästa kommunen, säger kommundirektör Annika Hellberg.

För mer information:
Parisa Liljestrand, kommunstyrelsens ordförande