Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Valnämndens preliminära rösträkning efter EU-valet 2024

Valnämndens preliminära rösträkning efter EU-valet 2024

Valnämndens preliminära rösträkning efter EU-valet 2024, den så kallade onsdagsräkningen, sker onsdag den 12 juni klockan 9.00 i kommunhuset.

Tre dagar efter valdagen ska kommunen genomföra en preliminär rösträkning. Det är främst brevröster och röster från utlandet samt förtidsröster som lämnats i andra kommuner under valhelgen som granskas och räknas. Det är valnämnden i respektive kommun som genomför rösträkningen.

Valnämnden i Vallentuna sammanträder onsdag 12 juni 2024 klockan 9.00 för att granska och räkna de röster som inte har räknats i vallokalerna vid valet till Europaparlamentet. Resultatet av valnämndens rösträkning är preliminärt.

Sammanträdet hålls i Bällstarummet i kommunhuset och är offentligt.