Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Vilka osanningar hjälper du till att sprida?

Vilka osanningar hjälper du till att sprida?

Utbrottet av coronaviruset har orsakat en omfattande spridning av falska uppgifter. Kritiskt tänkande och säkerhetsmedvetenhet är därför viktigare än någonsin. På länken nedan hittar du råd från Försvarsmakten.

Coronaviruset och sjukdomen covid-19 har orsakat mycket känslor i både traditionella och sociala medier över hela världen, bland annat vad gäller virusets ursprung, spridning och hantering. En stor del av den information som sprids är sann men mycket av informationen är också falsk.

Falsk information sprids för att skapa osäkerhet, misstro mot myndigheter eller bara genom obetänksamhet. Var därför noga med att kolla din källa innan du delar något på sociala medier. På länken nedan hittar du mer information om vad du bör tänka på.