Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Det är du och jag som smittar

Det är du och jag som smittar

Symbol

Kurvorna pekar tydligt åt fel håll och vi är på väg mot samma allvarliga situation som det var i våras – när det var som värst. En skillnad är att då var det vår – nu går vi in i den mörka och kalla årstiden då smittspridning har mer gynnsammare förutsättningar.

Vi ser nog alla situationer i samhället där efterlevnaden av myndigheternas restriktioner inte följs. Allt för många människor samlas på för trånga utrymmen. Det beror såklart inte på illvilja, utan snarare en längtan efter de sociala sammanhang vi alla behöver.

De gällande allmänna råden förlängs till och med den 13 december. Det är kämpigt och många lider av ensamhet. Men ditt och mitt agerande handlar om att förhindra lidande och ytterst om att rädda liv. Inga restriktioner eller regler i världen ger någon effekt om vi inte tar ett personligt ansvar och följer dem.

Möt de sociala behoven genom att hålla kontakt med varandra – ring ofta till dina vänner och anhöriga. Följ myndigheternas rekommendationer och hjälp till att sprida denna viktiga uppmaning.

Är du ansvarig för en verksamhet som samlar människor? Skapa bästa möjliga förutsättningar för dem att förhindra smittspridning.

Det är du och jag som smittar och det är du och jag som är lösningen.