Start / Kommun och politik / Nyheter kommun och politik / Landshövdingen på besök i Vallentuna

Landshövdingen på besök i Vallentuna

landshövding politiker tjänstemän

Landshövding Anna Kinberg Batra besökte Vallentuna och Upplands Väsby torsdagen den 31 augusti. Under året besöker landshövdingen länets samtliga 26 kommuner för att lära sig mer om respektive kommun och diskutera relevanta och aktuella frågor framförallt inom tillväxt, hållbarhet och säkerhet.

visning Granakurvan

Vid besöket diskuterades bland annat våra kommuners attraktionskraft och hur vi arbetar för att tillgodose behovet av bostäder och en säker och hållbar infrastruktur. Det geografiska läget ställer krav på säkrare transporter för både invånare och företagare mellan de båda kommunerna, samtidigt som kulturmiljön i området inte får skadas.

Landshövdingen, tjänstemän och politiker från kommunerna besökte Granakurvan, längs väg 268 mellan Vallentuna och Upplands Väsby, även kallad Väsbyvägen. Efter det besöktes även företagen Blomsterboda i Vallentuna och Pahléns i Upplands Väsby.

visning blomsterboda

- Vad vill ni vi ska ta med oss härifrån för att er verksamhet ska fortsätta fungera och för att kunna ta nästa steg när vi går härifrån? frågade landshövding Anna Kinberg Batra på besöket vid företaget Blomsterboda.

- Det är framförallt väg- och trafikfrågorna eftersom vi är en extrem logistikapparat, svarade VD Robert Lindgren.

landshövdingVärdefulla och viktiga diskussioner om en förbättrad Väsbyväg med utgångspunkt från kulturvärden stod för stor del av dagen. Besöket hoppas kunna bidra till att hitta en gemensam väg framåt för att kunna utveckla vägen mellan kommunerna.

Läs mer om Trafikverkets arbete med väg 268, Väsbyvägen nedan.