Start / Fritid och kultur / Boka lokal eller anläggning

Boka lokal eller anläggning

Vill du hyra en lokal eller anläggning? Vallentuna kommun hyr ut lokaler och anläggningar till privatpersoner, föreningar, företag och skolor.

På Vallentuna kommuns e-tjänst för lokalbokning kan du själv gå in och se om önskad lokal är ledig och skicka en bokningsförfrågan. 

Nycklar och passerbrickor 

  1. Du får din bokning bekräftad via mejl.
  2. Du kvitterar ut nyckel och passerbricka hos Kontaktcenter i Vallentuna Kulturhus, Allévägen 1. Detta kan du göra tidigast en vecka innan och senast ett dygn före datum för uthyrning. Du kan alltså inte hämta nyckel och passerbricka samma dag som din bokning gäller.
  3. Du återlämnar nyckel och passerbricka till Kontaktcenter första vardag efter uthyrningstillfället.

Kontaktcenter har öppet måndag till fredag. Här hittar du Kontaktcenters öppettider.

Frågor och svar

Hur gör jag för att boka en lokal eller anläggning?

På Vallentuna kommuns e-tjänst för lokalbokning kan du själv gå in och se om önskad lokal är ledig och skicka en bokningsförfrågan. 

Avbokning ska ske i bokningstjänsten senast sju dagar före bokad tid, i annat fall debiteras full kostnad. Undantag görs för fotbollsföreningar på Vallentuna IP under försäsong då särskilda villkor gäller.

Vad gäller vid barnkalas?

Lokaler anpassade för barnkalas:

  • Gustav Vasaskolan gymnastiksal
  • Karlslundsskolan södra (VIMS) gymnastiksal
  • Kårsta skola gymnastiksal
  • Rosendalsskolan södra gymnastiksal
  • Karbyskolan matsal
  • Kårsta skola matsal
  • Rosendalsskolan norra matsal
  • Rosendalsskolan södra matsal

Utöver de ordinarie bokningsreglerna är det viktigt att du också känner till följande:

  • Redskap är endast tillgängliga i Rosendalsskolan södra och Karlslundsskolan södra (VIMS) gymnastiksal.
  • Hyresgästen behöver ha en ansvarsförsäkring.
  • Bord och stolar får inte ställas in i gymnastiksalen.
  • Förtäring är förbjuden i gymnastiksalen.
  • Alla använda utrymmen ska städas och allt material ska återställas på sin plats.
  • Städmaterial saknas i lokalerna och därför måste hyresgästen ta med detta själv. Sopor ska tas med hem. Iordningsställande och städning ska ske inom den bokade tiden.
  • Rökmaskin och tända ljus är förbjudet i kommunens lokaler.
  • Kostnader och skador som har orsakats av hyresgästen iordningsställs och åtgärdas av kommunen, men betalas av hyresgästen.

Hur fungerar det med betalningen?

Fakturering sker kvartalsvis med 30 dagars betalningsvillkor. 

Vilket ansvar har jag som hyresgäst?

  • Vid hyrestillfället ska en ansvarig ledare/bokare över 18 år vistas i lokalen under hela hyrestiden. Om bokningen står på en förening så är det föreningens styrelse är ytterst ansvarig för verksamheten i lokalen.
  • Hyresgästen ansvarar för att skaffa sig en kännedom om lokalens utrymningsvägar så att en utrymnings situation kan hanteras. Vidare ansvarar hyresgästen för att utrymningsvägar inte blockeras.
  • Hyresgästen ansvarar för att lokal, utrustning, omklädningsrum, läktare och fasta inventarier lämnas i oskadat skick efter avslutad aktivitet. Fast inredning får ej monteras ner eller flyttas.
  • Debitering sker om hyresgästen orsakar skada i uthyrningslokalen eller inte städar efter sig. Om soprum saknas ska soporna tas med hem.

Vilka ordningsregler gäller i respektive lokal? 

På denna sida kan du läsa om de ordningsregler som gäller. 

Hur gör jag om något är fel eller trasigt? 

Brister på berörda ytor eller inventarier rapporterar/felanmäler du till lokalbokning@vallentuna.se.

Var får jag tag på nycklar och var lämnar jag tillbaka dem?

Nycklar och passerbrickor kvitteras ut och återlämnas hos Kontaktcenter i Vallentuna kulturhus, Allévägen 1. Kvittering kan ske tidigast en vecka innan och senast ett dygn före datum för uthyrning. Kontaktcenter har öppet måndag till fredag. Här hittar du Kontaktcenters öppettider.

Nycklar för uthyrning av Kulturrummet, Vallentuna Teater samt Traversen hämtas och lämnas i Vallentuna Kulturhus enligt bifogad information på bokningsbekräftelsen.

På Vallentuna IP finns vaktmästarpersonal när idrottsplatsen är öppen. De lånar ut nycklar till omklädningsrummen och ansvarar för öppning och stängning av anläggningen.

Vid ej återlämnad bricka/nyckel eller försenad återlämning debiteras hyresgästen 350kr.

 

Hur är det med försäkring?

Återställande av eventuella skador orsakade av hyresgäst ansvarar kommunen för och hyresgästen blir betalningsskyldig. Hyresvärden står endast för kostnader vid skador som beror på brister i vårt underhåll.

Hyresvärden har inget ansvar för personskador, förlust av värdesaker eller andra tillhörigheter.

Vad gör jag om det blir problem i hyrd lokal?

Kontakta i första hand ambulerande vaktmästare, 08 587 851 80 .

Vid akut skada eller åverkan, ring 112.

I andra hand, ring Storstockholms räddningscentral, 08 768 03 13. Om hyresgäst orsakar utryckning av räddningstjänst eller vaktbolag, debiteras hyresgästen kostnaden för detta.

Om ambulerande vaktmästare behöver tillkallas då hyresgäst glömt/ej kvitterat ut passerbricka eller nyckel, debiteras en jourkostnad om 500kr.

Behöver jag veta något mer?

Ja, det kan vara bra att veta att:

  • Parkering får endast ske på avsedda parkeringsplatser.
  • Rökning är förbjudet i alla kommunens lokaler samt på skolgårdar.
  • Levande ljus är förbjudet i alla kommunens lokaler. 

 

Boka lokal

Via vår e-tjänst för lokalbokning går du själv in och ser om önskad lokal är ledig och skickar en bokningsförfrågan.

IP Skogen - En mobil idrotts- och friluftsanläggning

IP Skogen är en mobil idrotts- och friluftsanläggning som föreningar kan låna vid arrangemang av till exempel idrottstävlingar.

I anläggningen finns bland annat expeditions- och toalettvagnar, en scen, tält av olika storlekar, bord och stolar, högtalaranläggning, tidtagning, resultattavlor och diverse elmaterial.

Mer information

svamp i skog
Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats