Start / Fritid och kultur / Kulturskola / Bokning och villkor

Bokning och villkor

Instruktion för bokningssystemet StudyAlong

Här finns instruktionsfilmer för StudyAlong, vår kurskatalog och digitala plattform.

Så här bokar du din kursplats

Frågor och svar om bokning

Vem kan boka sig på kurs vid Vallentuna Kulturskola?

Alla barn och ungdomar mellan 5 och 19 år som är folkbokförda i Vallentuna kommun är välkomna att boka sig på kurs via vår kurskatalog. I mån av plats finns det möjlighet för barn folkbokförda i Täby och Sollentuna att boka sig vid Vallentuna Kulturskola. Kontakta kulturskolan@vallentuna.se för bokning.

När kan jag boka mitt barn till era kurser?

Kulturskolan har kurser för barn och ungdomar mellan 5 och 19 år. Du får gå på Kulturskolans kurser fram till att du slutar gymnasiet. I vår kurskatalog ser du vilka åldrar respektive kurs vänder sig till.

Hur bokar jag min kursplats?

Du bokar din plats i Kulturskolans kurskatalog som du når via vår hemsida. Bokningssystemet vi använder heter StudyAlong och här får du en instruktion hur du anmäler ditt barn. Så här bokar du din kursplats.

När kan jag boka en kurs?

Vår kurskatalog är öppen året runt. Med undantag för när vi uppdaterar kursutbudet för nästkommande termin.

Hur många platser finns det kvar på varje kurs?

I kurskatalogen visas hur många lediga platser det finns till varje kurs.

Finns det möjlighet att ställa sig på kö till en kurs?

Vallentuna Kulturskola har inget kösystem. Istället visas alla lediga platser i vår kurskatalog. Om ni inte hittar en ledig plats på ett ämne kan ni göra en intresseanmälan. Intresseanmälan är en möjlighet för oss att kunna se var vi har efterfrågan i verksamheten och eventuellt erbjuda fler platser inför nästa termin.

Måste elev återanmäla sig varje läsår?

Inför varje termin kommer ni få en fråga från oss om ni önskar fortsätta nästkommande termin. För att behålla er plats måste ni tacka ja och godkänna betalning inför varje termin.

Förlorar jag min plats om jag inte tackar ja till kursen?

Ja. Om du väljer att inte tacka ja till ett erbjudande förlorar du din plats.

Hur avbokas en kurs?

Avbokning av plats kan endast göras per e-post till kulturskolan@vallentuna.se Ange då elevens namn, födelsedatum och ämne/kurs. Avbokning/avanmälan görs inte till din lärare. Se även Kulturskolans villkor för bokning och betalning.

Kan en elev gå flera kurser?

Ja, en elev kan gå flera kurser samtidigt. Det finns ingen gräns hur många kurser elev kan boka sig till.

Varför ställs kurser in?

Om det finns för få anmälda kan vi tvingas att ställa in en planerad kurs. Vid inställd kurs meddelar Kulturskolan via mail och sms.

Hur behandlas personuppgifter?

Personuppgifter i anmälan registreras i StudyAlong i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Personer med skyddade personuppgifter måste hanteras utanför vårt ordinarie registreringssystem. Ta kontakt med oss på 08-587 852 70 eller kulturskolan@vallentuna.se. Här kan du läsa mer om hur Vallentuna kommun hanterar personuppgifter. 

För frågor kring din bokning eller om vår verksamhet är du välkommen att kontakta oss. För fakturafrågor behöver du ange fakturans kundID.

Kulturskolan
E-post: kulturskolan@vallentuna.se

Kontaktcenter
E-post: kommun@vallentuna.se
Telefon: 08-587 850 00

Instrumentuthyrning

Kan elev hyra instrument på Kulturskolan?

Du kan hyra följande instrument i mån av tillgång hos kulturskolan: fiol, altfiol, cello, kontrabas, tvärflöjt, klarinett, saxofon, trumpet, trombon och valthorn. Följande instrument behöver du själv införskaffa för att kunna börja spela dem på kulturskolan: piano, gitarr, elgitarr, elbas, blockflöjt och trumset.

Vad gäller kring instrumenthyra?

Instrumenthyran kostar 500 kr per termin. I hyran ingår inte förbrukningsmaterial som till exempel rörblad, strängar och harts. Notera att instrumenthyra inte ingår i familjerabatten.

Hur får eleven tillgång till hyresinstrument?

Lärare samordnar och väljer ut instrument under lektionstid tillsammans med elev. Meddela lärare att ni önskar hyra instrument.

Hur återlämnas instrumentet efter avslutad kurs 

Elev eller vårdnadshavare återlämnar sitt instrument vid Kulturskolans expedition eller via sin lärare under lektionstid. 

Villkor för bokning och betalning

Avgifter

Avgifter för kulturskolans kurser framgår i kurskatalogen och anges alltid inklusive moms. I kundvagnen visas det totala priset samt eventuella övriga avgifter inklusive moms. Betalningsvillkor finns angivet i kundvagnen.

Familjerabatt

Full avgift upp till 3 000 kr totalt per familj och termin, därefter 50 procents rabatt på resterande avgifter. Gäller ej eventuell instrumenthyra.

Bokningsprocess

Om du under bokningsprocessen ångrar kurs du valt kan du trycka på "Ta bort" i din varukorg och kursen tas då bort. Du har möjlighet att korrigera de val du gjort tills du har godkänt betalning. Efter att din bokning har genomförts dirigeras du automatiskt till en sida med titeln "Orderbekräftelse". Skriv ut denna sida som kvitto på din bokning.

Orderbekräftelse

När du bokat din kurs och godkänt betalning får du en orderbekräftelse till din angivna e-postadress med information om plats, tid, dag och lärare. Har du inte fått en bekräftelse via e-post, var vänlig kontakta kulturskolan@vallentuna.se

Betalning

Bokningen genomförs och är definitiv när du godkänner betalning. Betalning sker via faktura som skickas efter kursstart. Fakturan ska betalas innan förfallodatum. Vid utebliven betalning skickas inkassokrav enligt inkassolagen. OBS! Obetald faktura gäller inte som avbokning. 

Alla kurser gäller endast en termin

För att fortsätta på Kulturskolan kommande termin, måste du tacka ja till kurserbjudande för kommande termin. Du kommer få ett kurserbjudande på "Mina sidor" i StudyAlong. Denna kurs måste du godkänna inom angiven svarstid för att säkra din plats för kommande termin.

Ångerrätt 

Ångerrätten gäller under 14 dagar och börjar löpa från dag då bokningen genomförs och du godkänt betalning. Du har inte ångerrätt om kursen påbörjats inom 14 dagar efter genomförd bokning. Vid nyttjande av ångerrätt återbetalas hela kursavgiften.

Om du vill nyttja din ångerrätt ska du meddela Kulturskolan via e-post till kulturskolan@vallentuna.se. Bifoga bekräftelsemailet du fick vid bokningen samt beskriv tydligt i ditt mail att du ångrar din bokning.

Avbokning av kurs

Om du önskar avboka kursen efter att ångerrätten löpt ut, men före officiell kursstart har du rätt till återbetalning av kursavgiften med avdrag för en administrationsavgift på 400 kr, resterande kursavgift återbetalas. Vi återbetalar eller reducerar inte avgiften om du avbokar påbörjad kurs eller slutar under pågående termin.

Avbokning sker via mail till kulturskolan@vallentuna.se Ange elevens namn, födelsedatum och ämne/kurs.

Vid sjukdom/skada kan kursen avbrytas och del av avgiften återbetalas mot uppvisande av läkarintyg. Läkarintyget scannas in och skickas till Vallentuna kulturskolas e-post.

Inställd kurs eller ändrad tid för kurs

Kulturskolan kan tvingas ställa in en kurs. Du har då rätt att få tillbaka den avgift du har betalat. Om kursstarten skjuts upp mer än två veckor eller om vi tvingas att ändra dag för kursen och du inte längre kan delta, så har du rätt att avboka kursen och få tillbaka kursavgiften.

Garanti

För terminskurser som löper terminsvis garanteras minst 24 kurstillfällen per läsår. Med kurstillfälle menas schemalagda lektioner, extra repetitioner, konserter, föreställningar, utställningar och liknande. Som kurstillfälle räknas även tillfällen som ges på distans på grund av särskilda omständigheter. 

Inställda lektioner

När så är möjligt sätter vi in vikarie om ordinarie lärare är frånvarande. Vi kompenserar inte med ytterligare undervisningstillfällen vid inställda lektioner så länge garanterat antal lektionstillfällen erbjuds, se ovan. Inställda kurser eller ändrade tider meddelas via sms eller e-post. Det är därför viktigt att du alltid har dina kontaktuppgifter aktuella på din "Min sida". 

Vid elevs frånvaro/sjukdom

Om en elev inte kan närvara vid lektion är det viktigt att meddela läraren eller Kulturskolans expedition. Vid oanmäld frånvaro mer än tre lektioner i rad avbokas platsen. 

För frågor kring din bokning eller om vår verksamhet är du välkommen att kontakta oss. För fakturafrågor behöver du ange fakturans kundID.

Kulturskolan
E-post: kulturskolan@vallentuna.se

Kontaktcenter
E-post: kommun@vallentuna.se
Telefon: 08-587 850 00

Frågor och svar om lektioner

Hur lång är lektionstiden?

Lektionstiden varierar för våra olika ämnen. Se vår Kurskatalog för respektive ämne.

Hur meddelar elev/vårdnadshavare frånvaro vid en lektion?

Frånvaro meddelas till läraren via sms, mail eller via StudyAlong före aktuell lektion.

Inställda lektioner

När så är möjligt sätter vi in vikarie om ordinarie lärare är frånvarande. Vi kompenserar inte med ytterligare undervisningstillfällen vid inställda lektioner så länge garanterat antal lektionstillfällen erbjuds. Inställda lektioner eller ändrade tider meddelas via sms eller e-post. Det är därför viktigt att du alltid har dina kontaktuppgifter aktuella på din "Min sida".

Var kan jag hitta mina kvarglömda saker?

Kulturskolan ansvarar ej för kvarglömda saker. Kvarglömda saker, skor och kläder läggs i en korg som står vid Expeditionen, entréplan i Röda Skolan. Korgen töms varje termin och sakerna och kläderna efterskänks. Eventuella värdesaker tas om hand på expeditionen. Det går bra att fråga eller komma förbi under expeditionstider för att se om ditt borttappade föremål är inlämnat.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats