Roslagsbanans första förbränningsmotorvagn vid Täljökurvan på sträckan mellan Rydbo och Täljö på linjen mellan Stockholm och Österskär. Byte av räler, som kom från Lövstabanan med en vikt av 25 kg/m, pågår.   Vagnen var byggd i Tyskland och skulle  ursprungligen drivas med sprit.  På Roslagsbanan, dit den köptes 1924, var drivmedlet bensin.  Gångegenskaperna och driftsäkerheten var inte de bästa och vagnen kallades för "Runk-Fia" eller "Var åttonde dag".  Lärarinnan  Anna Gauffin talar om "Bunk-Fia" i sin redogörelse i Vallentuna hembygdsförenings skriftserie "nu när man kan åka med Bunk-Fia kommer resan till Stockholm att gå fortare".  Fotografen Helge Henningsson från Vallentuna arbetade från 1930 på Roslagsbanan och blev senare signalförman.  Se även: Roslagsbanan 100 år, s 90

Roslagsbanans första förbränningsmotorvagn vid Täljökurvan

Roslagsbanans första förbränningsmotorvagn vid Täljökurvan på sträckan mellan Rydbo och Täljö på linjen mellan Stockholm och Österskär. Byte av räler, som kom från Lövstabanan med en vikt av 25 kg/m, pågår. Vagnen var byggd i Tyskland och skulle ursprungligen drivas med sprit. På Roslagsbanan, dit den köptes 1924, var drivmedlet bensin. Gångegenskaperna och driftsäkerheten var inte de bästa och vagnen kallades för "Runk-Fia" eller "Var åttonde dag". Lärarinnan Anna Gauffin talar om "Bunk-Fia" i sin redogörelse i Vallentuna hembygdsförenings skriftserie "nu när man kan åka med Bunk-Fia kommer resan till Stockholm att gå fortare". Fotografen Helge Henningsson från Vallentuna arbetade från 1930 på Roslagsbanan och blev senare signalförman. Se även: Roslagsbanan 100 år, s 90
Vallentuna bildarkiv

Bilden får endast användas för privat bruk. Vid all annan användning kontakta bildarkiv@vallentuna.se.

Ladda ner bilden
Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats