För att söka aktivitetsbidrag måste din förening göra detta i kommunens webbtjänst, det så kallade ApN (Aktivitetskort på Nätet). Där görs en närvarorapportering och registrering av sammankomster.
Antingen registrerar föreningen sin närvaro direkt i ApN eller i något annat webbaserat system, som kan exportera motsvarande datauppgifter till ApN.
Hur kommer min förening in i systemet?
För att kunna registrera sammankomster och närvarouppgifter behöver din förening utse en eller flera ApN-administratörer. För att lägga upp en av föreningen utsedd ApN-administratör i systemet, behöver vi följande uppgifter:
- personnummer (10 siffror)
- användarnamn (till exempel början på din e-postadress, minst 6 tecken)
- mobilnummer
- e-postadress
Vilka uppgifter har en föreningssadministratör?
Föreningen utser en eller ett par i föreningen som ansvarar för att registrera föreningens ledare och, inför ansökan om bidrag, godkänna ledarnas närvarokort. Det är också föreningsadministratören som med ett par klick skickar iväg föreningens ansökan om bidrag efter avslutad period. Löpande kan hen också se hur mycket kommunalt bidrag som föreningen dittills har "tjänat in".
Kan ledarna själva registrera sammankomster och närvaro?
Föreningsledarna kan också lägga upp sina deltagare i sitt/ sina närvarokort. Sedan kan de också lägga till eller ta bort deltagare som slutar. Under, eller strax efter, varje träning registrerar ledarna deltagarnas närvaro i ApN. Detta kan göras på sin smartphone eller någon annan enhet med internetanslutning. När terminen är slut markerar de att deras närvarokort är klara.
Det är väldigt många namn, kan vi få hjälp att lägga in dem?
Vi kan hjälpa er om ni mejlar en excelfil med tre kolumner; förnamn, efternamn och personnummer (10 siffror), till föreningssamordnaren.
Jag har kört fast och behöver teknisk support...
Kostnadsfri teknisk support finns på telefon 090-16 16 60 (välj 2), alla vardagar kl. 8-17 eller på mejl apn@umea.se. Svar på vanliga frågor och länkar till manualer/ instruktionsfilmer hittar du här; .
Kan vi importera närvaro från externa program till ApN?
Kontakta fritidsförvaltningens föreningssamordnare för att få reda på vilka externa program som kan exportera närvarodata till ApN. För att överföreningen ska fungera måste en länk skapas mellan programmen, vilket ibland kan ta några dagar.
Rutinerna för exporten av närvaron är skiljer sig åt mellan olika leverantörer, fråga din förenings programägare eller kontakta kommunadministratören för ApN.