30 år av språkutveckling för barn i Vallentuna
I år firade Vallentuna Språkförskola 30 år sedan verksamheten invigdes 1995.
En tidig satsning på språkutveckling
År 1995 fick Vallentuna sin första förskoleavdelning för barn med språkstörning, då inom ramen för Videgårdens förskola. Bakom etableringen stod bland andra Elisabeth Fagerlund (C), dåvarande ordförande i barnomsorgsnämnden, Lage Holmbom (M), dåvarande vice ordförande i barnomsorgsnämnden och Jan Birgersson (M), dåvarande ordförande i tekniska nämnden tillsammans med dåvarande förskolechef Kerstin Strängbäck. Det blev starten på en långsiktig satsning på barns språkliga utveckling.
Initiativet till en egen språkförskola i Vallentuna kan härledas till det växande antalet barn med språkstörning, något man redan under slutet av 1980-talet började uppmärksamma som ett växande samhällsfenomen. Vid den tiden saknades lokala resurser, vilket innebar att barn med behov ofta fick resa till språkförskolor i andra kommuner för att få rätt stöd och pedagogiska insatser
"Det här är en helt riktig satsning", uttalade sig Kerstin Strängbäck den 9 oktober 1995 i Lokaltidningen Vallentuna. Några veckor senare, vid invigningen, betonade hon vikten av att verksamheten får rätt förutsättningar:
- "Vi anställer dem som behövs för att verksamheten ska fungera och fortbildning blir också viktig", sa hon i Vallentuna Steget den 25 oktober 1995. "Den nya avdelningen är ett resultat av ett fint och nära samarbete mellan olika nämnder", instämde samtliga närvarande enligt artikeln.
Med logopedisk kompetens och ett starkt engagemang från både politiker och förskollärare skapades en miljö där barnen kunde få det stöd de behövde för att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Numera får kommunen även ett särskilt stöd från regionen för att driva en språkförskoleverksamhet.
- "Vi jobbar mycket med färg och form. För att barnen ska förstå världen omkring sig jämför vi rumsbegrepp som stor och liten, nära och långt bort, lång och kort, framför och bakom. Det brukar gå in så småningom. Det är betydligt svårare att förklara begreppet ensam", förklarade Karin Langesten, dåvarande logoped i språkförskoleverksamheten.
- "En stor fördel med den här avdelningen blir att vi kommer att vara nära barnen hela dagen. Det gör att det blir lättare att kommunicera och att vi kan ta dem till träningen när vi märker att de är pigga och mottagliga".
En modell med språket i centrum
Språkförskolans mål har sedan starten varit att möta barn med grav språkstörning. Det innebär att barnen har svårt att både förstå talat språk och uttrycka sig. Här erbjuds en språkligt anpassad miljö där barnen får träna kommunikation i sin egen takt.
Verksamheten har idag en tydlig struktur. Bildscheman, tematiskt arbete, tecken som stöd och en lugn, visuellt avskalad miljö används för att skapa trygghet och fokus. En logoped finns anställd och arbetar både individuellt med barnen och i grupp, tillsammans med förskollärarna.
- "Det handlar inte bara om att utveckla språket, utan också om att stärka barnets självkänsla och sociala kompetens. Vi stöttar både barnet och familjen, och ser till att behandlingsplaner följs upp och anpassas efter behov", säger Bella de Mander, nuvarande logoped på Vallentuna språkförskola.
Hon betonar också vikten av föräldrarnas roll:
- "Föräldrarna får utbildning, stöd och konkreta verktyg för att arbeta vidare med barnet hemma. En tät dialog mellan logoped, förskollärare och föräldrar är en självklar del av vardagen".
Förändringar som gör skillnad
Sommaren 2024 genomfördes en viktig förändring. Från att tidigare ha varit en integrerad barngrupp i fem års tid, med både barn med och utan språkstörning, är språkförskolan idag återigen en renodlad grupp för barn med grav språkstörning. Effekterna märktes snabbt.
- "Barnen fick mycket större talutrymme, vågade kommunicera mer och ta mer plats i gruppen", berättar logopeden Bella.
- "Även föräldragruppen har blivit mer sammansvetsad, vilket stärker stödet runt barnen. Förändringen har tagits emot positivt av både personal och föräldrar".
Samarbete som stärker språkutvecklingen
Vallentuna Språkförskola samarbetar tätt med barn- och elevhälsan. Tillsammans arbetar man med kompetenshöjande insatser för förskolepersonal i Vallentuna kommun, till exempel genom utbildning i det språkutvecklande materialet Praxis samt gemensamma rutiner för barns övergångar både till och från språkförskolan.
- "Det viktigaste är att vi har en gemensam förståelse för språkstörning och hur vi kan stötta varje barn", säger Karina Karlsson, verksamhetschef för barn- och elevhälsan.
Hon lyfter särskilt fram betydelsen av att skapa en gemensam kompetens kring vad en språkstörning innebär och hur funktionsutmaningarna kan minskas i praktiken. Genom strukturerat samarbete och riktade insatser får fler barn möjlighet att lyckas i både förskola och skola.
Vallentuna är en av få kommuner i regionen som erbjuder språkförskola. Här får barnen tidiga, riktade insatser, vilket gör stor skillnad för deras framtid.