Enkätresultat
Barn- och ungdomsförvaltningen i Vallentuna kommun genomför varje vår enkätundersökningar till elever och vårdnadshavare i våra kommunala och fristående verksamheter. Syftet är att få underlag för att utveckla kvaliteten. Varje enhet får sitt eget resultat och kan använda det i sitt eget utvecklingsarbete.
Vallentuna kommun deltar sedan 2011 i ett utvärderingssamarbete, VÅGA VISA. Vi deltar tillsammans med ett flertal kommuner i Stockholms län. Inom detta samarbete deltar vi i enkäterna som genomförs under samma tidsperiod. Det gör det möjligt att jämföra kommunens resultat med andra kommuner.
Vi genomför även egna enkäter för att komplettera resultaten från VÅGA VISA.
Resultat 2023
Kommentar på resultatet
Vallentuna kommun deltar i enkätundersökningen Våga visa tillsammans med ett flertal andra kommuner i Stockholms län. Enkäterna genomförs årligen digitalt eller via pappersenkäter och riktar sig mot föräldrar i förskola, förskoleklass, årskurs 3 och årskurs 6 samt elever i årskurs 3, 6 och 8.
Enkätundersökningen VÅGA VISA mäter föräldrars och elevers upplevelse av kvalitet i förskola och skola. Enkäterna berör både trygghet, insyn och inflytande samt utbildningens kvalitet. Resultatet analyseras på enhets- och central nivå och ingår i verksamhetens och förvaltningens systematiska kvalitetsarbete.
Enkätresultatet för 2023 visar att vårdnadshavare i förskola fortsatt upplever en hög grad av trygghet och trivsel i kommunens förskolor och att verksamheterna medvetet arbetar mot kränkande behandling. Vårdnadshavare upplever i stor utsträckning även att de har förtroende för personalens kompetens, engagemang och omtanke samt att verksamheten upplevs stimulerande.
Resultatet visar även att upplevd delaktighet och inflytande i verksamheten ökat i kommunens förskolor och skolor jämfört med föregående år, framför allt gällande vårdnadshavares upplevelse.
Den pågående insatsen att kartlägga och utveckla det främjande och förebyggande barn- och elevhälsoarbetet fortsätter under läsåret 2023-2024. Syftet är att utveckla en tillgänglig lärmiljö och på så sätt öka alla barn och elevers möjlighet till delaktighet och meningsfullt sammanhang i förskola och skola.
– Susanna Falk, utbildningschef, tillika skolchef.
Resultat övergripande nyckeltal
Resultat för förskola i kommunal regi
Resultat för förskola i fristående regi