Enkätresultat
Barn- och ungdomsförvaltningen i Vallentuna kommun genomför varje vår enkätundersökningar till elever och vårdnadshavare i våra kommunala och fristående verksamheter. Syftet är att få underlag för att utveckla kvaliteten. Varje enhet får sitt eget resultat och kan använda det i sitt eget utvecklingsarbete.
Vallentuna deltar sedan 2011 i ett utvärderingssamarbete, VÅGA VISA, tillsammans med ett flertal kommuner i Stockholms län. Inom detta samarbete deltar vi i enkäterna som genomförs under samma tidsperiod, vilket gör det möjligt att jämföra vårt resultat med andra kommuner.
Vallentuna kommun genomför även egna enkäter för att komplettera resultaten från VÅGA VISA.
Resultat 2021
Du kan ta del av Vallentuna kommuns totala resultat nedan.
Vallentuna gymnasium, årskurs 2:
Samtliga program exklusive språkintroduktion och intro
Introduktionsprogrammet exklusive språkintroduktion
Kommentar på resultatet
Gymnasieantagningen Storsthlm genomför årligen en totalundersökning för elever i årskurs 2 på gymnasiet genom digitala enkäter. Enkätundersökningen mäter elevers upplevelse av kvalitet i gymnasieskolan och berör områden som trygghet, delaktighet samt utbildningens kvalitet. Resultatet analyseras på enhets och central nivå och ingår i verksamhetens och förvaltningens systematiska kvalitetsarbete. Svarsfrekvensen för elever på introduktionsprogrammet är 2021 lägre än önskat och åtgärder görs på Vallentuna gymnasium inför 2022 för att skapa bättre förutsättningarna för en högre svarsfrekvens.
Enkätresultatet för 2021 visar på en ökad upplevelse av trygghet och trivsel på Vallentuna gymnasium. Fler elever upplever att det är en positiv stämning, känner sig trygga i skolan och är nöjda med skolans arbete mot mobbning och kränkande behandling jämfört med tidigare år. Elever inom introduktionsprogrammen är mer nöjda än elever i de nationella programmen och pojkar har en mer positiv upplevelse än flickor. Vallentuna gymnasium planerar att genomföra djupintervjuer med fokusgrupper för att fördjupa förståelsen kring elevernas trygghet och vilka insatser som behöver genomföras framåt för att öka tryggheten framför allt hos flickor.
Enkätresultaten för 2021 visar att det pågående utvecklingsarbetet för att utveckla elevers studiero och delaktighet i skolan behöver fortsätta och kommer att vara prioriterat i det systematiska kvalitetsarbetet under läsår 2021-2022. Under läsåret pågår ett utvecklingsarbete kring gymnasiets elevråd och att utveckla varierande arbetssätt i undervisningen.
- Susanna Falk, utbildningschef, tillika skolchef