Ny socialtjänstlag fr o m 1 juli 2025
Med den nya socialtjänstlagen som trädde i kraft 1 juli 2025 ska socialtjänsten bli mer förebyggande, lättillgänglig, jämställd och kunskapsbaserad. Syftet är att nå invånare tidigt, innan problemen växt sig stora och skapa en mer modern och effektiv socialtjänst som bättre kan möta människors behov i dagens samhälle.
På Vallentuna kommun har vi under lång tid arbetat aktivt med att anpassa våra verksamheter till den nya lagen och en övergång till mer förebyggande, tillgängliga och kunskapsbaserade arbetssätt.
Den nya lagen ersätter den gamla socialtjänstlagen från 1980 och anpassar socialtjänsten till dagens samhälle och dess förändrade behov.
Några nyckelområden i den nya lagen
- Med ett förebyggande arbete ska socialtjänsten arbeta mer aktivt med att förebygga problem och ge stöd i ett tidigt skede.
- Med lättillgänglighet ska det bli lättare för människor att få kontakt med och information om socialtjänsten.
- Kunskapsbaserat arbete innebär att socialtjänsten i högre grad ska basera sitt arbete på forskning och beprövad erfarenhet.
- Genom ökad delaktighet ska barnets bästa ska vara i fokus och barn ska ges större möjlighet att uttrycka sina åsikter.
- Samordning och samverkan innebär att socialtjänsten ska samverka mer med andra aktörer, både inom och utanför kommunen, för att ge ett mer sammanhållet stöd.
- Med individbaserad uppföljning får socialnämnden en möjlighet att tillhandahålla insatser för personliga behov utan individuell behovsprövning, enligt Kunskapsguiden. Se länk nedan.
Exempel på förändringar
- Barnets bästa ska vara avgörande vid beslut som rör barn, och barnets åsikter ska beaktas i större utsträckning.
- Med digitalisering ska orosanmälningar kunna göras digitalt sökbara för att underlätta uppföljning.
- Tydligare barnrättsperspektiv ska tydliggöra barns rätt till information och kontakt med närstående.
För den som vill fördjupa sig och lära sig mer om nya lagen har vi nedan listat relevanta webbplatser med mer omfattande information.