Trygghetslarm

Ett trygghetslarm fungerar som ett stöd för dig som behöver komma i kontakt med hemtjänstpersonal. Det kan handla om att få omsorg eller kunna tillkalla akut hjälp.

Insatsen är behovsprövad och avgiftsbelagd. På den här sidan hittar du vanliga frågor och svar om trygghetslarm samt vem du vänder dig till för att ansöka om insatsen.

Vad är ett trygghetslarm?

Att ha tillgång till ett trygghetslarm ökar säkerheten och tryggheten i hemmet. Vid psykisk eller fysisk sjukdom, funktionsnedsättning, balanssvårigheter eller hög ålder kan ett trygghetslarm vara aktuellt att få installerat.

När du har fått trygghetslarm beviljat kommer personal från hemtjänsten hem till dig och genomför installationen. De instruerar dig också i hur trygghetslarmet fungerar.

På bilderna ser du larmklocka för armen samt en enhet som installeras i hemmet för att larmet ska fungera. 

Vad händer om det blir fel på trygghetslarmet eller om det blir strömavbrott?

Om det blir fel på larmet så får hemtjänstpersonalen ett meddelande om det, så de kan byta ut larmet till ett nytt. Larmet går på ett reservbatteri och fungerar i 72 timmar.

Hur ansöker jag om trygghetslarm?

Om du vill ansöka om trygghetslarm så kontaktar du en biståndshandläggare via kommunens kontaktcenter, telefon: 08-587 850 00.

Biståndshandläggarna har telefontid:
Måndag: kl. 13-14
Tisdag-fredag: kl. 09.00-10.00

Kontaktuppgifter

Äldreenheten

Du når äldreenheten genom kommunens Kontaktcenter på telefon: 08-587 850 00

 

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats