Vad är ett trygghetslarm?
Att ha tillgång till ett trygghetslarm ökar säkerheten och tryggheten i hemmet. Vid psykisk eller fysisk sjukdom, funktionsnedsättning, balanssvårigheter eller hög ålder kan ett trygghetslarm vara aktuellt att få installerat.
När du har fått trygghetslarm beviljat kommer personal från hemtjänsten hem till dig och genomför installationen. De instruerar dig också i hur trygghetslarmet fungerar.
På bilderna ser du larmklocka för armen samt en enhet som installeras i hemmet för att larmet ska fungera.


Vad händer om det blir fel på trygghetslarmet eller om det blir strömavbrott?
Om det blir fel på larmet så får hemtjänstpersonalen ett meddelande om det, så de kan byta ut larmet till ett nytt. Larmet går på ett reservbatteri och fungerar i 72 timmar.
Hur ansöker jag om trygghetslarm?
Om du vill ansöka om trygghetslarm så kontaktar du en biståndshandläggare via kommunens kontaktcenter, telefon: 08-587 850 00.