Möt Leonard som undervisar i NO och matte på Hagaskolan

Leonard jobbar på högstadiet (åk. 7-9) på Hagaskolan och undervisar i biologi, fysik, kemi och teknik. Han är även andrelärare i matematik vilket innebär att han cirkulerar mellan klasserna och hjälper till på lektionerna. Leonard har sikte på KTHs lärarprogram men ska bara jobba ett år till. Så har det låtit ett tag, och Leonard är just nu inne på sin sjätte termin på Hagaskolan.

– Jag uppskattar allt med mitt jobb! Förutom att jag tycker väldigt mycket om själva ämnena jag undervisar i så trivs jag väldigt bra i en så social arbetsroll. Från första dagen här på Hagaskolan har mitt mål varit att göra mina ämnen roliga och begripliga, och att få med alla elever. Jag är övertygad om att ämnet måste vara kul, för bara då kan det bli intressant, och det är då eleverna kommer att lära sig.

Utöver undervisningen är Leonard ordförande i både skolans- och högstadiets eventgrupper, som anordnar högtider, skolavslutningar och liknande.

Hur kom du fram till att du ville bli lärare?

– Innan jag började här på Hagaskolan tänkte jag aldrig att läraryrket var för mig. Jag har haft många liknande jobb som jag uppskattat; kolloledare, studiecoach, vikarie och annat. Jag har dessutom haft både vänner och kollegor som sagt att jag skulle passa som lärare, men jag har själv inte tänkt i de banorna förrän jag fick möjlighet att faktiskt uppleva hur det är.

– Efter gymnasiet hade jag siktet inställt på att bli civilingenjör, och jag började plugga maskinteknik på KTH, men valde att hoppa av. Efter det frilansade jag som körledare i några år, innan pandemin kom och tvingade mig att leta efter andra jobb. Höstterminen 2020 fick jag möjlighet att börja på Hagaskolan, som timvikarie. Jag fattade verkligen tycke för jobbet och arbetsplatsen. När vårterminen kom blev jag erbjuden ett vikariat som sträckte sig över hela terminen och fick förmånen att börja undervisa högstadieelever i matte och NO. Min tanke var egentligen att jag skulle studera till psykolog när hösten kom, men när sommaren kom och jag blev erbjuden en tjänst som obehörig lärare i ett helt år till, så hade jag fått upp ögonen för läraryrket tillräckligt mycket för att stanna.

– Efter ett år på skolan började jag inse att det faktiskt var läraryrket jag skulle sikta på. Det är ett otroligt berikande jobb! Det kan såklart också vara krävande, med tung arbetsbörda eller utmanande bemötanden.

– Att lära sig att kommunicera med elever är otroligt kul. Vad har eleven för förväntningar på sig själv? Vad tar hen med sig hemifrån? Hur fungerar det sociala i klassen? Jag motiveras av att försöka hjälpa varje elev att hitta just sin drivkraft till att vilja lära sig, och jag tror verkligen att man behöver brinna för den sociala biten av arbetet lika mycket som sina ämnen för att passa som lärare.

Vad uppskattar du mest med att arbeta på Hagaskolan?

– Våra biträdande rektorer Åsa och Linda är fenomenala. De jobbar mycket med sammanhållningen i vårt arbetslag och har lyckats väldigt väl med att skapa en fantastisk arbetsmiljö. Alla i arbetslaget är väldigt samarbetsvilliga och jobbar prestigelöst mot ett gemensamt mål.

– Jag ska också säga att det är ett stort plus att jobba i en skola som byggdes för bara några år sedan. Hagaskolan har väldigt fina lokaler med riktigt bra förutsättningar för undervisning.

Hur ser du på framtiden?

– Hösten 2024 planerar jag att börja plugga till lärare på KTHs program "Civilingenjör Lärare" där jag både blir legitimerad civilingenjör och lärare, med gymnasiebehörighet i matte och fysik. Jag vill studera och få lärarlegitimation för en tryggare anställning. Åren som obehörig lärare här på Hagaskolan har dock inte varit bortkastade, även om jag skjutit upp studierna i ett par år. Det är ju ändå hit jag vill tillbaka när jag har pluggat färdigt.

 

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats