Skadeståndskrav

Om du eller din egendom drabbas av en skada skall du anmäla detta till ditt försäkringsbolag. Anser du att kommunen orsakat skadan genom oaktsamhet/försumlighet kan du ansöka om skadeståndskrav. Du kan då i vissa fall ha rätt till ersättning. Kommunens försäkringsbolag gör då en utredning om vad som orsakat skadan.

När kan kommunen bli skadeståndsskyldig?

För att kommunen ska anses vara skadeståndsskyldig krävs som regel att kommunen har orsakat skadan genom fel eller försummelse. Enbart det faktum att en skada inträffar är inte tillräckligt i sig för att kommunen skall bli skadeståndsskyldig. Det inträffade kan till exempel anses vara en ren olyckshändelse, som du då får stå för själv, helt eller delvis, beroende på om du har försäkring eller ej.

Hur ansöker jag om skadeståndskrav?

Du gör ansökan via vår e-tjänst med hjälp av mobilt bank-ID, se länk nedan under Självservice.
Bifoga kvitton på dina kostnader och utlägg när du skickar in din anmälan. Även foton eller en skiss från skadeplatsen är bra att bifoga.

Har du har en försäkring som eventuellt kan omfatta skadan skall du alltid anmäla detta till ditt eget försäkringsbolag.

Handläggning och besked gällande din anmälan

När ansökankommer in sammanställs skadeståndsanspråket och kompletteras med uppgifter från kommunen. Därefter skickas anmälan till kommunens försäkringsbolag SRF, som genomför en skadeståndsrättslig utredning och bedömning av det inträffade. När utredningen är klar får du besked av SRF om Vallentuna kommun är ersättningsskyldig eller inte för det som inträffat. Vållandefrågan avgörs alltid av försäkringsbolaget. Kommunen kan inte lämna något besked förrän försäkringsbolaget avgjort frågan.

Självservice

Här kan du fylla i formuläret för skadeståndskrav.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats