Trygghet och studiero

Trygghet och studiero är en förutsättning för lärande. Skolan arbetar aktivt med att motverka kränkningar. All personal blir utbildade i hantering av kränkningsärenden enligt skolans rutiner.

Personalen deltar regelbundet i det systematiska kvalitetsarbetet. De analyserar elev- och vårdnadshavares enkäter för att förbättra och utveckla skolans värdegrundsarbete och det förebyggande arbetet med trygghet och studiero.
På skolan har vi trivselledare. Trivselledare ingår i trivselprogrammet som är ett pedagogiskt verktyg för ökad aktivitet under skoldagen, trygghet på skolan och elevledda rastaktiviteter. Rasten används som utgångspunkt för att främja fysisk aktivitet samtidigt som det ger eleverna verktyg inom ledarskap och inkludering. Vi har trivselledare från åk 3-9, trivselledarna utbildas varje termin tillsammans med trivselansvarig personal på skolan.

Skolans trygghetsteam består av personalrepresentanter från de olika arbetslagen, kurator samt skolledning. Vi arbetar med skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. Vi kartlägger trygghet och trivsel bland våra elever och sätter upp handlingsplaner utifrån kartläggning och våra enkäter kopplade till trygghet och trivsel på skolan.

Alla klasser har tillsammans diskuterat och beslutat om klassens regler. Klassens regler är en konkretisering av skolans gemensamma ordningsregler.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats