Utbyggnad av dubbelspår

Den fortsatta utbyggnaden av dubbelspår på Roslagsbanan innebär att trafiken kommer bli mer tillgänglig och punktlig samt mindre störningskänslig.

Roslagsbanans kapacitet förstärks, vilket erbjuder möjligheter till ökad turtäthet. Totalt byggs 22 km dubbelspår som ger punktligare och mindre störningskänslig trafik.

SL förbättrar också tillgänglighet, säkerhet och bullerskydd längs med hela banan. Både stationer och befintliga vagnar rustas upp, nya fordon köps in och en ny tågdepå byggs i Molnby.

Vad händer nu?

Kårstalinjen kommer att vara avstängd norr om Täby Kyrkby under tiden arbetet pågår. Tågtrafiken kommer att ersättas med bussar. Den 20 december börjar tågen gå hela vägen till Kårsta. I och med det går vi in i en lugnare period kring arbetet med Roslagsbanans utbyggnad. 

Arbeten efter årsskiftet

Arbetet med Roslagsbanan tar julledigt mellan den 21 december 2020 och den 4 januari 2021.

Fram till nästa avstängning i juni 2021 är arbetstiderna vardagar mellan klockan 07.00 – 19.00. Vid eventuella avvikande tider kommer Region Stockholm skicka ut sms och uppdateringar via sin webbplats, se länkar längre ned på sidan.

Störningsinformation direkt i mobilen

Här kan du registrera ditt mobilnummer(öppnas i nytt fönster) för att få akut störningsinformation direkt i mobilen.

Någonting gick fel

Ditt meddelande har nu skickats